Κυκλοφοριακή Αγωγή και Διαθεματικότητα


Στην πορεία μας για την πραγματοποίηση μιας διαθεματικής διδασκαλίας, image0031θα σχεδιάσουμε μια ιστορία- σενάριο, το οποίο αργότερα θα εμπλούτισουν τα ίδια τα παιδιά, από τα οποία θα ζητήσουμε την συμμετοχή τους για το πώς θέλουν να ονομάζονται οι ήρωες μας, πώς να τελειώσει η ιστορία μας και οποιεσδήποτε αλλαγές θα ήθελαν να πραγματοποιηθούν. Έτσι τα παιδιά θα γίνουν δημιουργοί της ιστορίας και στόχος μας είναι να αποτελέσει κοινό κτήμα σε όλα τα παιδιά η αφήγηση.


Παρακάτω παρουσιάζονται τα έξι αντικείμενα (στόχοι, ιδέα, σενάριο, υλικό, παιδαγωγική διαχείριση, αξιολόγηση και συμπεράσματα), τα οποία αποτελούν τον σχεδιασμό της διδασκαλίας μας.

Το πρόγραμμα που σχεδιάζουμε στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης έχει ως θέμα την Κυκλοφοριακή Αγωγή. Σκοπός του σχεδίου εργασίας είναι τα παιδιά να γνωρίσουν με λεπτομέρειες τα σήματα της Τροχαίας και έτσι να μπορούν να κυκλοφορούν με ασφάλεια στους δρόμους.

Οι διδακτικοί στόχοι που μπορούν να εξυπηρετηθούν μέσω της Κυκλοφοριακής Αγωγής είναι οι εξής:

1. Γνωστικοί

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τι σημαίνει «Κυκλοφοριακή Αγωγή».
  • Να αντιληφθούν με σαφήνεια πώς λειτουργούν τα σήματα και τι σημαίνει το καθένα.
  • Να μπορούν σε κάποια δεδομένη στιγμή να εφαρμόσουν με επιτυχία αυτά που θα μάθουν κατά τη διάρκεια της εργασίας.
  • Να αναγνωρίσουν τα λάθη στη οδική τους συμπεριφορά και να καταφέρουν να τα διορθώσουν.

2. Ψυχοκινητικοί

  • Ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων των παιδιών με εργασίες δημιουργικές, θεατρικό παιχνίδι και άλλες δραστηριότητες.

3. Συναισθηματικοί

  • Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε διάφορα θέματα Κυκλοφοριακής Αγωγής.
  • Να αποκτήσουν κυκλοφοριακή συνείδηση.
  • Να αποκτήσουν θετική στάση στα θέματα οδικής ασφάλειας.

4. Κοινωνικοί

  • Εργασία σε ομάδες.
  • Ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τους μαθητές.
  • Αρμονική συνεργασία και ανάπτυξη δημιουργικής εργασίας.


ΣΤΟΧΟΙ

Γλώσσα: αντιστοιχία λέξεων με αντικείμενα, αναγνώριση και αντιστοιχία με αρχικό γράμμα λέξης.
Μαθηματικά: αναγνώριση και αντιστοίχηση πληθυκότητας, αναγνώριση συμβόλων, αναγνώριση και κατασκευή πληθυκότητας και διάταξης.
Μουσική, Δημιουργική κίνηση, Καλλιτεχνικά και Γλώσσα: έννοια ρυθμού, χορός και έκφραση, δραματοποίηση, ζωγραφική, αναγνώριση και γραφή γραμμάτων.
Γλώσσα: αναγνώριση αρχικού και τελικού γράμματος, αναγνώριση παραμυθιού, γραφή λέξης.
Μαθηματικά και Καλλιτεχνικά: μέτρηση πινακίδων, κατασκευή ήρωα- αντικειμένων.
Νέες τεχνολογίες: επαφή των παιδιών με τον Η\Υ και εξοικείωσή τους με αυτό το μέσο.

ΙΔΕΑ
•Η εκκίνηση έχει τον ήρωα «………». Προχωρώντας στον δρόμο, τα παιδιά βλέπουν την πινακίδα «προχωράω ίσια», που θα έχει το πρόσωπο του ήρωα. Για να περάσουν από το σημείοuntitled-1 αυτό, θα δοθεί στα παιδιά ένας πίνακας αναφοράς, στον οποίο θα πρέπει να αντιστοιχήσουν κάποιες λέξεις από το παραμύθι με το σωστό αντικείμενο. Επίσης, σε καρτέλες, θα είναι γραμμένα τα γράμματα της αλφαβήτας, με τα οποία τα παιδιά θα πρέπει να βρουν το αρχικό γράμμα κάθε λέξης και να το αντιστοιχήσουν δίπλα στο αντικείμενο.

•Στην συνέχεια, θα βρουν στον δρόμο τους δύο πινακίδες. Η μία από αριστερά θα είναι το «ljtzkdt65druαπαγορεύεται η είσοδος» με το πρόσωπο της\ του «…………», και η άλλη από δεξιά θα είναι το «στροφή δεξιά» με το πρόσωπο της\ του «………». Αν βρουν σωστά, ποιο δρόuntitled-111μο να ακολουθήσουν, θα πρέπει να λύσουν το πρόβλημα «Ποια ήταν η συντροφιά της Χιονάτης». Ο πίνακας αναφοράς θα περιέχει τους 7 νάνους σε διάφορους συνδυασμούς (των δύο, των πέντε, κ.λ.π.) με την αντίστοιχη πληθυκότητα και θα πρέπει να μετρήσουν ποιος είναι ο σωστός συνδυασμός και να αντιστοιχήσουν τους συνδυασμούς με τους σωστούς αριθμούς. Επιπλέον, θα ζητήσουμε από εφτά παιδιά να παίξουν τον ρόλο των νάνων, τα οποία θα φορέσουν στα κεφάλια τους σκούφους, οι οποίοι θα είναι αριθμημένοι, έτσι ώστε να παίξουμε με την πληθυκότητα και την διάταξη. Τέλος, θα φουσκώσουμε μπαλόνια, τα οποία θα φορέσουν οι νάνοι μέσα από τις μπλούζες τους.

•Στη συνέχεια, θα προχωρήσουν και θα βρουν στο δρόμο τους, από δεξιά την πινα21κίδα «δεξιά 7αδιέξοδο» με το πρόσωπο του\ της «……….» και από τα αριστερά τους την πινακίδα «ΣΤΟΠ». Σε αυτό το σημείο θα τους ζητηθεί, για να μπορέσουν να περάσουν, να χορέψουν και να τραγουδήσουν το τραγούδι «Μια ωραία πεταλούδα», με την συνοδεία αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων ή και με παλαμάκια. Θα γίνει μια δραματοποίηση του τραγουδιού και άσκηση ζωγραφικής με πεταλούδες για την δημιουργία κρεμαστού μόμπιλου. Αν τα καταφέρουν, θα μπορέσουν να προχωρήσουν, για να συναντήσουν τον επόμενο ήρωα.

•Στο επόμενο βήμα, θα συναντήσουν άλλες δύο πινακίδες. Η μία από δεξιά θα είναι το «α41παγορεύεται d-1να στρίψεις δεξιά» και η άλλη από αριστερά θα είναι το «στροφή αριστερά». Μόλις βρουν ποιο δρόμο πρέπει να ακολουθήσουν, θα τους δώσουμε ένα στοιχείο ενός παραμυθιού, π.χ. το γοβάκι, και για να προχωρήσουν, θα πρέπει να βρουν το αρχικό και το τελικό γράμμα της λέξης αλλά και να την γράψουν στο χαρτί. Επιπλέον, θα πρέπει να βρουν και για ποιο παραμύθι μιλάμε.

•Τέ1λος, θα προχωρήσουν και θα συναντήσουν την πινακίδα «υπάρχει πλατεία, υποχρεωτικός κύκλος». Θα ζητήσουμε από τα παιδιά να μετρήσουν όλες τις πινακίδες που συνάντησαν και να μάθουμε τα σχήματα των σημάτων και να ζωγραφίσουν μία από αυτές ή έναν ήρωα-αντικείμενο από τα παραμύθια και το τραγούδι που αναφέραμε. Επιπλέον, μπορούν να ζωγραφίσουν τι θα μπορούσαν να φανταστούν ότι υπάρχει μέσα στο δάσος. Εκτός από ζωγραφιά, μπορούν να κατασκευάσουν με πλαστελίνη, με τουβλάκια ή ότι άλλο υλικό υπάρχει μέσα στην τάξη.

•Στην διδασκαλία μας για τις νέες τεχνολογίες, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το λογισμικό Πέρης και Κάτια, για μάθηση των σημάτων, ή το λογισμικό Kidspiration, στο οποίο θα χωρίζαμε ομάδες σημάτων, για να μάθουν τα παιδιά ποια σήματα είναι τα απαγορευτικά, ποια τα επιτρεπόμενα πορείας, κ.λ.π. Επιπλέον, θα μπορούσαμε να χωρίσουμε τα σήματα με βάση το σχήμα τους και έτσι να μάθουμε τα σχήματα.

ΣΕΝΑΡΙΟ

Ταξίδι στην χώρα των παραμυθιών και των τραγουδιών
Μια φορά και έναν καιρό, σε μια χώρα μαγική, μακριά από εδώ, ζούσε μία οικογένεια άγαρμπων και αστείων μάγων με τα δύο παιδάκια τους, τον Χάρη και τον Πάρη. Το σπίτι της οικογένειας των μάγων ήταν και αυτό μαγικό. Τα παιδιά έβλεπαν την μαμά τους να κάνει διάφορα μαγικά κόλπα. Τα δύο μικρά παιδιά, που δεν ήξεραν ότι όλα αυτά είναι μαγικά, και πως μπορούν και τα ίδια να τα κάνουν, είχαν φτάσει στην ηλικία που έπρεπε να αρχίσουν να μαθαίνουν σιγά σιγά να κάνουν και εκείνα το ίδιο. Όμως, επειδή ήταν πολύ μικρά ακόμη, θα άρχιζαν με απλά και εύκολα μαγικά. Η μητέρα τους, η κυρία Άγαρμπη και ο πατέρας τους, ο κύριος Αστείος, τους είχαν μιλήσει για το μαγικό δάσος, από το οποίο θα έπρεπε να περάσουν για να γίνουν καλοί μάγοι. Το δάσος αυτό είχε αρχή και τέλος και θα τους εκπαίδευε. Όμως, δεν θα ήταν τόσο εύκολο να το περάσουν αν δεν έλυναν πρώτα κάποιους γρίφους. Οι γρίφοι αυτοί θα τους οδηγούσαν με κάποια σήματα- ταμπέλες, που θα τους έδειχναν ποιο δρόμο θα έπρεπε να ακολουθήσουν.

Έτσι μια ωραία μέρα, που ο ήλιος έλαμπε και τα λουλούδια είχαν ανθίσει, η κυρία Άγαρμπη είπε στον Χάρη και στον Πάρη να ξεκινήσουν για το μαγικό δάσος. Τα συμβούλεψε να προσέχουν πολύ στο δρόμο και να μην περνούν από σκοτεινά δρομάκια και να ακολουθούν τις πινακίδες για να μην χαθούν. Το δάσος ήταν πολύ μεγάλο, με πολλά δέντρα και λουλούδια και με πολλά μονοπάτια. Για να εξερευνήσουν όλο το δάσος, θα έπρεπε να ακολουθήσουν έναν συγκεκριμένο δρόμο, ο οποίος είχε κάποια σήματα, που θα τους οδηγούσαν στο τέλος του δάσους. Κάποια από αυτά τα σήματα θα τους επέτρεπαν να προχωρήσουν σωστά, αλλά κάποια άλλα θα τους απαγόρευαν να περάσουν από συγκεκριμένα μονοπάτια, που θα υπήρχαν κίνδυνοι. Έτσι, θα προχωρούσαν με ασφάλεια. Αν έλυναν σωστά τους γρίφους, θα μπορούσαν να συνεχίσουν την διαδρομή τους, ενώ αν απαντούσαν λάθος, θα έμεναν στο ίδιο σημείο μέχρι να λύσουν σωστά τους γρίφους, ακόμα και αν χρειαζόταν να ζητήσουν την βοήθεια των ζώων του δάσους.

Έτσι, λοιπόν, ξεκίνησαν την εκδρομούλα τους στο μαγικό δάσος.

(* Τα ονόματα των ηρώων είναι παραδειγματικά, αφού τα παιδιά θα αποφασίσουν πως θα ονομαστούν, ποιοι θα είναι οι ήρωες στα σήματα όπως και την προσθήκη και άλλων γεγονότων ή την αφαίρεση τους. Επιπλέον, τα ίδια τα παιδιά θα αποφασίσουν πως θα τελειώσει η ιστορία μας, δηλαδή αν τελικά οι μαθητευόμενοι μάγοι έγιναν καλοί μάγοι ή όχι. Το αποτέλεσμα που ευελπιστούμε να έχουμε είναι να μάθουν τελικά οι μάγοι να κυκλοφορούν στο δάσος βλέποντας τα σήματα, άσχετα από το αν θα γίνουν καλοί μάγοι ή όχι.)

ΥΛΙΚΟ
Τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε είναι τα εξής:
•Άσπρα χαρτόνια
•Πράσινο γκοφρέ χαρτί
•Κόλλες Α4
•Χάρτινες μάσκες και σήματα
•Χάρτινα καπέλα των μάγων και σκούφοι των νάνων
•Καρτέλες με την αλφαβήτα και τους αριθμούς από το 1 έως το 7
•Μπαλόνια
•Ξυλομπογιές
•Μαρκαδόρους
•Κηρομπογιές
•Ψαλίδια
•Τέμπερες
•Πλαστελίνη
•Τουβλάκια
•Κλωστή
•Ξύλο
•Υγρή κόλλα
Θα δούμε τι υλικά υπάρχουν στην αίθουσα και αναλόγως θα ζητήσουμε από τα παιδιά να φέρουν κάποιο υλικό αν χρειαστεί. Εμείς οικειοθελώς θα κρατάμε τα περισσότερα υλικά.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Ανάλογα με τις δραστηριότητες που θα πραγματοποιήσουμε, θα χωρίσουμε τα παιδιά σε μικρές ομάδες και όπου χρειάζεται θα εργαστούν ατομικά. Στους αδύνατους μαθητές θα επεμβαίνουμε περισσότερο. Η επιβράβευσή στις σωστές απαντήσεις και στην προσπάθεια επίλυσης των λαθεμένων θεωρείται απαραίτητη. Θα εργαστούμε με επιμονή και υπομονή για να επιτύχουμε τους στόχους μας.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η αξιολόγηση των παιδιών θα γίνει μέσω των δραστηριοτήτων μας, αφού στην ουσία θα γίνει μια επανάληψη, μία αξιολόγηση των υπαρχουσών γνώσεων. Επίσης θα τους κάνουμε ερωτήσεις κατανόησης, για να δούμε αν όντως τα παιδιά απόκτησαν τις γνώσεις που είχαν ως στόχο οι δραστηριότητες μας.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Πιστεύω ότι τα παιδιά θα ανταποκριθούν στην ιστορία και κατ’ επέκταση στις δραστηριότητες. Θεωρώ ότι όλα αυτά που έχω σχεδιάσει θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των παιδιών, θα κρατήσουν το ενδιαφέρον τους αμείωτο και θα διασκεδάσουν μαθαίνοντας παράλληλα.

10 thoughts on “Κυκλοφοριακή Αγωγή και Διαθεματικότητα

  1. Με λίγη καθυστέρηση ήρθα για να σου ευχηθώ Καλή Χρονιά και να σε ευχαριστήσω που επισκεπτόσουν τον κήπο μου. Να είμαστε καλά και να τα λέμε και φέτος.

  2. Πολύ καλή ιδέα, καλό είναι να μαθαίνουνε απο μικρά τον σωστό τρόπο οδικής συμπεριφοράς και να γίνουνε καλύτεροι απ τη δικιά μας τη φουρνιά.

  3. Μια πρώτη επαφή με το αντικείμενο χρειάζεται να γίνεται, διότι και ως πεζοί, τα παιδιά πρέπει να μάθουν να κυκλοφορούν, καθώς νιώθουν πιο ανεξάρτητα και αυτόνομα!

  4. το θέμα ειναι με βάση το παλιό αναλυτικό πρόγραμμα?γιατί είδα που έχεις χωρίσει κάποιους τομείς που δεν υπάρχουν στο νέο αναλυτικό.ψυχοκινητικές δραστηριότητες δεν υπάρχουν στο νέο.

  5. peggy :

    το θέμα ειναι με βάση το παλιό αναλυτικό πρόγραμμα?γιατί είδα που έχεις χωρίσει κάποιους τομείς που δεν υπάρχουν στο νέο αναλυτικό.ψυχοκινητικές δραστηριότητες δεν υπάρχουν στο νέο.

    Ναι, σωστά παρατήρησες! :)

  6. αυτο βεβαια θα γινει μετα απο τα μαθηματα σχετικα με τα σηματα σαν αξιολόγηση του τι εχουν μαθει ετσι?

  7. soleilno1 φυσικά και θα πρέπει να ακολουθηθεί ένα πρόγραμμα σχετικά με τα σήματα, να τα γνωρίσουν, να παρατηρήσουν και να φανταστούν την ερμηνεία τους :)

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s