Απεράθου, το χωριό μου (blogoπαίχνιδο)


Σκέφτηκα να ξεκινήσω ένα παιχνίδι, το οποίο θα αφορά την καταγωγή του καθενός μας. Το χωριό από το οποίο καταγόμαστε. Μια παρουσίαση αυτού και λίγα λόγια (εάν θέλετε), πέρα από φωτογραφίες και βιντεάκια, με τα οποία να αναδείξουμε την ομορφιά του τόπου μας.

Το λοιπόν… Νάξος

Αντί εισαγωγής…

Ματθαίος Γιαννούλης, Πατινάδα

Το χωριό μου λέγεται Απεράθου (Απείρανθος) και είναι ένα ορεινό χωριό στη Νάξο. Αποτελεί ένα από τα πιο όμορφα, γραφικά και παραδοσιακά χωριά του νησιού. Βρίσκεται 28 χιλιόμετρα από την Χώρα (το λιμάνι) της Νάξου και σε ύψος 700 μέτρων περίπου. Το βουνό που φαντάζει από πίσω του, ονομάζεται Φανάρι.

Από τ’ Απεράθου κατάγονται οι Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης, πρώην Πρωθυπουργός της Ελλάδος και ο Μανώλης Γλέζος, πρώην βουλευτής και Ευρωβουλευτής (απ’ όσο θυμάμαι)… Εκείνος, που παρέα με τον κύριο Σάντα (δεν ξέρω το μικρό του όνομα), είχαν κατεβάσει την Γερμανική σημαία από την Ακρόπολη, το 1940.

Το χωριό είναι χτισμένο με τέτοιο τρόπο, που μέσα σε αυτό δεν κυκλοφορούν αυτοκίνητα. Θα μπορούσε κανείς να πει, με μια πρώτη ματιά, καθώς βλέπει το χωριό από τον αμαξωτό (δρόμο), ότι είναι πολύ μικρό. Και όμως, σε ξεγελάει εύκολα! Όσο πιο κοντά φτάνεις στο χωριό και όσο πιο πολύ περπατάς και ανεβαίνεις μέσα σε αυτό, βλέπεις πόσο βάθος έχει. Κάτι που απ’ έξω, από την «φάτσα» του χωριού, δεν σου περνάει καν από το μυαλό.

Η εκκλησία της Παναγίας δεσπόζει στην κεντρική είσοδο του χωρού, δίπλα στην οποία είναι και το δημοτικό σχολείο. Το χωριό είναι όλο σοκάκια και πέτρινες σκάλες. Τόσο όμορφο, που δεν χορταίνεις να το βλέπεις. Νομίζεις πως είσαι σε άλλη εποχή… Πως τα χρόνια έχουν γυρίσει πίσω, στην δεκαετία του ’50. Όλα μοιάζουν ίδια. Οι παπούληδες να κάθονται να απολαμβάνουν τον καφέ τους στο καφενείο, οι γιαγιάδες να κάθονται στο πλατύσκαλο της εξώπορτάς του σπιτού τους και να καλημερίζουν όποιον περνάει από το στενό.

Θα παρομοίαζα το χωριό με έναν λαβύρινθο, που όμως δεν έχει απλά και μόνο μία είσοδο και μία έξοδο. Είναι ένας λαβύρινθος με σοκάκια, μέσα στον οποίο μπορείς εύκολα να «χαθείς», αφού όλα μοιάζουν μεταξύ τους, αλλά που αν ψάξεις πάντα υπάρχει μια έξοδος που οδηγεί είτε στην κεντρική πλατεία του χωριού, που την ονομάζουμε Πλάτσα του χωριού, είτε στο δρόμο.

Ανά περιοχές- και λέγοντας ανά περιοχές εννοώ σχεδόν κάθε σοκάκι- έχει την δικιά του ονομασία. Πολλές φορές για να βρεις κάτι δεν θα σου πουν να στρίψεις αριστερά στο πρώτο σοκάκι και μετά στο 3ο δεξιά (😛 ) αλλά χρησιμοποιούν τα ονόματα των κατοίκων. Βέβαια αυτό προϋποθέτει να γνωρίζεις και τον κάθε κάτοικο!

Το χωριό έχει 2 βιβλιοθήκες και 4 μουσεία. Το γεωλογικό, το αρχαιολογικό, της φυσικής ιστορίας και το λαογραφικό. Έχει το πολιτιστικό του κέντρο, καθώς και τον Συναιτερισμό των γυναικών που υφαίνουν παραδοσιακά υφαντά.

Μπορείτε να δείτε εδώ ένα παλιό ντοκυμαντέρ που ειχε παρουσιάσει η τότε ΕΡΤ για την Απείρανθο της Νάξου. Από το 7ο περίπου λεπτό, γίνεται πιο ενδιαφέρον, καθώς δείχνει το χωριό. (ανοίξτε με inetrnet explorer)

Ένα από τα χαρακτηριστικά κτίρια του χωριού είναι ο Πύργος του Ζευγώλη που είναι χτισμένος πάνω σε έναν βράχο.

Χαρακτηριστικό των κατοίκων είναι η ντοπιολαλιά τους. Όταν τους ακούσετε, θα νομίσετε πως βρίσκεστε στην Κρήτη. Όμως θα ξεγελαστείτε! χεχεχεχε Αυτό που μπορεί να σας κάνει εντύπωση είναι το πως προφέρουν το ΛΑ. Πραγματικά δεν μπορώ να το περιγράψω με λόγια… Πρέπει να το ακούσετε. Στο πρώτο βιντεάκι που έβαλα, που τραγουδάει ο Ματθαίος Γιαννούλης, εάν προσέξετε, το λέει καθαρά το Απεραθήτικο ΛΑ.. καθώς γνήσιος Απεραθίτης και ο ίδιος!😀 Τρελαίνομαι πολύ να τους ακούω και πολλές φορές πιάνω τον εαυτό μου να προσπαθώ να μιλήσω και γω Απεραθίτικα. Περήφανη πολύ για το χωριό μου!!!!!!!!!!!!

Μπορείτε να διαβάσετε στην αδελφούλα μου ένα πολύ ωραίο άρθρο που έχει γράψει για την Απεραθίτικη ντοπιολαλιά.

Το παρακάτω βίντεο είναι χαρακτηριστικό του πως περνάμε στο χωριό τις Απόκριες. Εδώ μπορεί να ακούσει και ο φίλτατος Καβειρος την τσαμπούνα που παίζει (😉 )

Άντε να αφιερώσω και 2 βλάχες με τσαμπούνα

Αυτά τα ολίγα για το χωριό μου. Ελπίζω να σας άρεσε και να το επισκεφτείτε σύντομα!!!!

Σε ποιον να δώσω την σκυτάλη; Θα με βρίσετε; Το ξέρω ότι θέλει λίγη δουλίτσα μια τέτοια παρουσίαση, αλλά νομίζω πως αν αγαπάτε πολύ το χωριό σας, θα σας βγει με τη μία!!!!!

Προσκαλώ, λοιπόν, τους: την αδελφούλα μου (άσχετα αν θα γράψει παρόμοια πράγματα… Είναι επίσης ψυχωτικιά με το χωριό.. Θα βρει να γράψει και άλλα πέρα από αυτά που έχω γράψει εγώ) , Αννούλα, Μάνο (το ξέρω ότι θα σ’ αρεεεεεσει), τον Φώτη (και για σένα είμαι σίγουρη), τον Καβείρο, τον Poet1, το Φιράκι, την Γκαρμποφανούλα, την Γλυκοκερασοζουζούνα, την Πριγκιπέσσα Ελενίτσα και τον αδελφούλη Βασίλη.

30 thoughts on “Απεράθου, το χωριό μου (blogoπαίχνιδο)

  1. Καλημερούδια σας πουλιά,
    καλημερούδια χήνες !!
    Τις κότες λεν Τριανταφυλλιές
    και τα γατιά ψιψίνες…
    πως μου ήρθε….. ! τυπώνω τις νηπιαγωγικές σου εργασίες για τα ανήψια μου.

    Ωραίος ο τόπος καταγωγής σου – κι έλεγα που τα έχω ξαναδιαβάσει – βλέπεις γνώρισα πρώτα την αδελφούλα σου κι ύστερα εσένα….

    Μπορώ να γράψω για μακρινούς τόπους καταγωγής των παππούδων μου και για την Αθήνα το χωριό μου….. Ναι. μερσί, εντός των ημερών γιατί πρέπει να επιμεληθώ φωτογραφίες. Μάκια.
    Πόσο τυχερή είσαι που έχει χωριό ξέρεις????

  2. Γλυκιά μου αγριοκερασιά-ζουζουνίτσα😀
    Time to play again like a child!!!!

    Το αγαπώ το χωριό και είμαι πολύ πολύ περήφανη γι’ αυτό! Το θεωρώ το ομορφότερο χωριό της Νάξου… Αν και καθένας θεωρεί το χωριό του μοναδικό😛

    Περιμένω την σειρά σου😛

    Βέρα μου, σε περιμένουμε στη Νάξο… Και αν θες πληροφορίες και ξεναγό (😛 ) you know where to ask!!!!!

  3. Σίγουρα, ξέρω που θα απευθυνθώ!! Thanks!
    Για φέτος δεν το νομίζω να έρθω, για του χρόνου το καλοκαίρι πολύ πιθανό!

  4. στο νησί σου όπως ξέρεις έχω έρθει 4 φορές και το χωριό σου το ΛΑΤΡΕΥΩ.
    αν ντρεπόμαστε για την καταγωγή μας μπορούμε να μην παίξουμε??
    χαχαχαχαχα
    όχι πλάκα κάνω.. θα ανταποκριθώ σύντομα

  5. χεχεχε Μαράκι μου αφού δηλώνεις φαν του χωριού μου, να σε φιλοξενήσω βρε!!!!🙂

    Σιγά μην ντρέπεσαι εσύ για το χωριό ΣΟΥ!!!!!!!!!😛

    Καλό απόγευμα γλυκιά μου😀

  6. Eυχαριστω πολυ πολυ για την πρόσκληση ^^ 8α γράψω για την Α8ήνα, δεν σε πειράζει? Αυτό είανι το χωριό μου άλλωστε!
    Πολύ όμορφο είναι το Απεραθού🙂 Αυτό το πλακόστρωτο του χωριού με τρελλαίνειιιι😀
    Και οι φωτο πολύ όμορφες🙂
    Έχεις την άδεια να με προσκαλέσεις να έρ8ω😛 Χεχεχε…

    Φιλιά βρε :*

  7. Θα μπορούσα να γράψω και άλλα πράγματα, αλλά είπα να αφήσω και κάτι για την αδελφούλα μου😆

    Πλακίτσα κάνω!

    Να γράψεις βασικά ό,τι ακριβώς αγαπάς από το χωριό σου…🙂

  8. Ευχαριστω πολυ για τη προσκληση και για τις πληροφοριες.Στο χωριο σου εχω ερθει!Και μαλιστα εφαγα απιθανα στη ταβερνα του Λευτερη(υπαρχει ακομα?!)

  9. Αχ τι ωραία!!!! Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο χαίρομαι όταν διαβάζω ότι έχετε περάσει από τ’ Απεράθου!!!!!! Με κάνει ακόμη πιο περήφανη😀

    Και φυσικά υπάρχει η ταβέρνα του Λευτέρη… Θα τολμούσα να πω ότι η ταβέρνα αυτή είναι σημείο συνάντησης και σημείο έλξης τουριστών, ξένων και ελλήνων για το χωριό. Σοβαρά! Όσοι έρχονται για να δουν το χωριό, τους έχουν στείλει για να φάνε κατεξοχήν στου Λευτέρη😉 🙂

  10. Ωραίο παιχνίδι! Ναι, μου αρέσει, καλά το κατάλαβες. Και ωραίο χωριό!!!

    Θα παίξω, αλλά δώσε μου λίγο χρόνο να το οργανώσω.

  11. Παράθεμα: Ο τόπος ΜΟΥ!!! « Ένας μπαμπάς που μεγαλώνει παρέα με τα παιδιά του!

  12. Αρχισαν τα δυσκολα λεμε… Δωσε χρονο γιατι πλεον δεν υπαρχει… Καλο το παιχνιδι ομως.Την καλημερα μου _

  13. Πολύ όμορφο το χωριό σου στη Νάξο αδελφούλα και ξέρω πόσο το λατρεύεται οικογενειακά. Να σου πω εγκυκλοπαιδικά ότι ο συμπατριώτης σου ο Μανώλης Γλέζος κατέβασε τη γερμανική σημαία από την Ακρόπολη στις 30 Μαϊου του 41 με τον Λάκη Σάντα παρέα, μια από τις πρώτες ηρωϊκές στιγμές της ελληνικής αντίστασης. Και ο Πρωτοπαπαδάκης έγινε πρωθυπουργός το 22 αλλά καταδικάστηκε σε θάνατο στη «δίκη των 6» σαν υπεύθυνος για την μικρασιατική καταστροφή. Κατά την άποψή μου όμως οι πραγματικοί υπέυθυνοι όμως ήταν άλλοι. Εκείνος βρέθηκε τη λάθος εποχη στη λάθος θέση. Σε ευχαριστώ για την πρόσκληση αν και έχω ξαναγράψει για το χωριό μου. Φιλιά πολλά

  14. Παράθεμα: Ανταπάντηση σε σχόλιο για το ποστ μου “Απεράθου, το χωριό μου” « Astropeleki

  15. Παράθεμα: Κι ‘ναι του χωριού τα στία/ στά αληθινή μαγεία… « nebula in caelo

Σχολιάστε

