3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες


Για την Κωνσταντίνα που μου ζήτησε δραστηριότητες για την μέρα αυτή.
(Συγνώμη για την αργοπορία αλλά μόλις σήμερα το πρωί επανήλθε επιτέλους το ίντερνετ στο σπίτι μου)

Στις 3 Δεκεμβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα ατόμων με ειδικές ανάγκες. Πολλοί, ανάμεσα τους και εγώ, δεν χρησιμοποιούμε αυτή την ορολογία, δηλαδή «παιδιά με ειδικές ανάγκες», αλλά την ορολογία «παιδιά με ειδικές ικανότητες. Κάποιοι δεν συμφωνούν με αυτό τον όρο. Προσωπικά, όμως, τον χρησιμοποιώ όχι γιατί φοβάμαι να αντικρύσω την αλήθεια ή ότι θα προσβάλλω κάποιον, αλλά γιατί πραγματικά τα παιδιά αυτά είναι αξιέπαινα για τις προσπάθειές τους, για την δύναμή τους, για την θέλησή τους για ζωή.

Καλό θα ήταν, με μια πρώτη ματιά, να καθίσουμε όλοι σε κύκλο, παιδαγωγός και παιδιά,dsc03446 γονείς και παιδιά. Πολύ σημαντικό είναι να δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν, ότι τα παιδιά με ειδικές ικανότητες είναι παιδιά, σαν και αυτά. Στην βιβλιοθήκη μου έχω ένα βιβλίο-παραμύθι που λέγεται «Η Αργυρώ γελάει», των Τζιν Γουίλις και Τόνυ Ρος, από τις εκδόσεις Πατάκη. Το βιβλίο αυτό μιλάει για ένα κοριτσάκι, το οποίο είναι καθηλωμένο σε αναπηρικό καροτσάκι. Αυτό όμως δεν την εμποδίζει να γελάει, να τραγουδάει, να πετάει, να κάνει κούνια, να χαμογελάει, να είναι καλή και πονηρή, να είναι χαρούμενη, να είναι λυπημένη, να χορεύει, να ιππεύει, να κολυμπάει, να κρύβεται, να φωνάζει, να θυμώνει, να νιώθει περήφανη, να πηγαίνει βόλτα, να κάνει σωστά τις ασκήσεις τις, να κάνει λάθη, να ζωγραφίζει, να φοβάται το σκοτάδι, να θέλει αγκαλιά και παραμύθια για να κοιμηθεί και ένα σωρό άλλες δραστηριότητες. Το βιβλίο είναι πλούσιο σε εικονογράφηση. Για κάθε δραστηριότητα της Αργυρώς υπάρχει και μια εικόνα. Το παιδί από την αρχή έχει την εντύπωση ότι η Αργυρώ δεν είναι παρά ένα συνηθισμένο παιδί. Το παραμύθι τελειώνει αναφέροντας ότι η Αργυρώ είναι ένα παιδιάκι σαν εμένα… ένα παιδάκι σαν και εσένα… Ενώ στην διπλανή ακριβώς σελίδα την δείχνει στο αναπηρικό καροτσάκι.

dsc03445

Μέσα από αυτό το παραμύθι, τα παιδιά κατανοούν ότι όλα τα παιδιά μπορούν να κάνουν τα πάντα, άσχετα αν είναι σε καροτσάκι, άσχετα αν έχουν κάποια άλλη αναπηρία. Όλα τους είναι παιδιά.

Άλλες δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν παιδαγωγός και παιδιά για να καταλάβουν πως είναι ένα παιδί που έχει κάποια αναπηρία και πως εναρμονίζεται με το σύνολο και πως μπορεί να συμμετέχει:

  1. Πάρτε ένα καρότσι, έστω και αν είναι μωρού, και αφήστε τα παιδιά να βοηθήσουν, να κάνουν βόλτα το παιδί που κάθεται στο καρότσι.
  2. Μείνετε όρθιοι σε κύκλο στην αυλή και προσπαθήστε να παίξετε παιχνίδια, ακόμη και με αντικείμενα. Για παράδειγμα με μια μπάλα. Πετάμε και ανταποκρινομαστε στο πέταγμα της μπάλας.
  3. Πάρτε πινέλα και ζωγραφίστε….. όχι με τα χέρια αλλά με το στόμα, με τα δάχτυλα των ποδιών. Τα παιδιά θα ανακαλύψουν νέους τρόπους και νέα μοτίβα ζωγραφικής.

Για να καταλάβουν τα παιδιά, τα άτομα που δεν έχουν κάποια από τις 5 αισθήσεις τους:

  1. Κλείστε με ένα μαντίλι τα μάτια ενός παιδιού και βοηθήστε το να κινηθεί μες την τάξη, ακόμη και αν χρειάζεται βοήθεια να στηριχτεί σε κάποιον.
  2. Κλείστε τα μάτια σας, και προσπαθήστε να καταλάβετε με την οσμή διάφορες μυρωδιές, όπως μπαχαρικά, λαχανικά με μυρωδιά και συναφή, τα οποία θα έχει φέρει η παιδαγωγός μέσα σε κουτάκια
  3. Κλείστε την μύτη σας και δοκιμάστε ταυτόχρονα να γευστείτε ή και να αγγίξετε διάφορα υλικά όπως ελεύρι, φακές, φασόλια, ζάχαρη, αλάτι και συναφή.

Καλή επιτυχία!

19 thoughts on “3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες

  1. Αστροπελέκι μ σ’ευχαριστώ πολύ για τις ιδέες σ…Ας μη σταθούμε στις λέξεις αλλά στην αλήθεια κ αυτή πρέπει να μάθουν τα παιδιά…

  2. Ax ti moy thimysate. ayto to biblio eixa paroysiasei se mia ereyna paidikhs logotexnias sthn sxolh moy (sto mathima ths kyrias giannikopouloy). Einai kataplhktiko biblio kai anadeiknyei tis ikanothtes ayton ton paidion. An thelete perissoterh bibliografia paidikon bilion sto sygkekrimeno thema, eyxaristhsh mou.

  3. Είμαι ώρα και κόβω βόλτα στην blog-όσφαιρα για να καταλάβω πως αντιμετωπίζουν άλλοι αυτό το τόσο σημαντικό θέμα.

    Ούτε καν οι εφημερίδες, μέχρι αυτήν την ώρα τουλάχιστον, δεν αναφέρουν
    τίποτα…

    Εμένα, βέβαια, έσει «σπάσει» η χολή μου χρόνια τώρα…

    Μπράβο.

    Έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται το θέμα.

    Μπας και αλλάξουμε νοοτροπία και σκέψη.

    Κάνε μία επίσκεψη στα:

    vloutis.wordpress.com
    vloutis.blogspot.com

    …θα καταλάβεις.

    Την πολή καλημέρα μου.

  4. Καλημέρα κύριε Βλουτή🙂
    Σας ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο. Πρέπει να καταλάβουμε ότι τα άτομα με ειδικές ικανότητες δεν πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε με οίκτο και συναφή αισθήματα. Το μόνο που χρειάζονται είναι πολλή πολλή αγάπη.

  5. Καλημέρα αστροπελέκι. Πολύ καλό άρθρο, το ίδιο θέμα έχουμε αλλά εσύ το παρουσιάζεις μέσα απο θέματα που είναι συσχετισμένα με τη δουλειά σου. Πάρα πολυ καλό, μπράβο!

  6. Φιλεναδα αναφερομουν σε σενα και στην Κωνσταντινα, γι’ αυτο χρησιμοποιησα τον πληθυντικο. αυτη ειναι η λιστα με ταινιες και βιλια που συλλεξαμε στο μεταπτυχιακο της παιδικησ λογοτεχνιας με θέμα «η διαφορετικοτητα». Το θέμα της διαφορετικοτητας ειναι γενικοτερο, περιλαμβανει βιβλια που αναφερονται σε ατομα με ειδικες ικανοτητες ειτε ειναι νοητικες, ειτε σωματικες, ειτε ατομα που απλα διαφερουν για καποιον λογο απο τα υπολοιπα.

    ΤΑΙΝΙΕΣ
    • Το ασχημόπαπο
    • Ντάμπο το ελεφαντάκι.
    • Ο άνθρωπος της βροχής.
    • Το αριστερό μου πόδι.
    • Το όνομά μου είναι Σαμ.

    ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
    1. Κέιβ Κάθριν. Το κάτι άλλο. Εκδόσεις: Πατάκης
    2. Ντέιβιντ Μακ Κι. Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας. Εκδόσεις: Πατάκη
    3. Σέλφερ Ούρζελ. Ο άνθρωπος με την κόκκινη μύτη. Εκδόσεις: Μίνωας
    4. Μπάρμπαρα Σέλιγκ. Δεν είμαι τόσο αλλιώτικος από τους άλλους. Εκδόσεις: Δωρικός
    5. Dohaney Rainy. Τίνκα. Το μικρότερο προβατάκι του κόσμου. Εκδόσεις: Παπαδόπουλος
    6. Αυτζής Μερκούριος. Θέλω μόνο να παίξω μαζί σου. Εκδόσεις: Ελ. Γράμματα
    7. Βαλέτα-Βασιλειάδου Μαρία. Το σκατζοχοιράκι με τα κατσαρά μαλλιά. Εκδόσεις: Ελ. Γράμματα
    8. Βαλέτα-Βασιλειάδου Μαρία. Η παράξενη φα-φάλαινα. Εκδόσεις: Ελ. Γράμματα
    9.Βαρελλά Αγγελική. Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια. Εκδόσεις: Άγκυρα
    11. Ηλιόπουλος Βαγγέλης. Ο τριγωνοψαρούλης. Εκδόσεις: Πατάκης
    12. Ηλιόπουλος Βαγγέλης. Τριγωνοψαρούλης εναντίον μεγάλου καρχαρία. Εκδόσεις: Πατάκης
    13. Μάστορη Βούλα. Τα μαγικά μου αυτιά. Εκδόσεις: Πατάκης
    14. Μάρρα Ειρήνη. Ο μικρός Ντουπ. Εκδόσεις: Πατάκης
    15. Πριόβολου Ελένη. Ένα χελωνάκι χωρίς καβούκι. Εκδόσεις: Ελ. Γράμματα
    16. Χρηστίδη Λένα. Η λευκή και η μαύρη σοκολάτα. Εκδόσεις: Ανεμόμυλος
    17. Χέλφτ Κλοντ. Μια αδελφούλα με ειδικές ανάγκες. Εκδόσεις: Άγκυρα
    18. Νικολούδη Φυλλιώ. Το χαρούμενο λιβάδι. Εκδόσεις: Ελ. Γράμματα
    19. Άνχολτ Κάθριν και Λόρενς. Κοίτα τι μπορώ να κάνω. Εκδόσεις: Κέδρος
    20. Κέστερ Σλεντς, Αντρέα Χέμπροκ. Η Μιμή με τα μεγάλα αυτιά. Εκδόσεις: Σύγχρονοι Ορίζοντες.
    21. Τόμας Πατ. Σταμάτα να με πειράζεις. Εκδόσεις: Modern Times
    22. Παπαθανασοπούλου Μάιρα. Τι κι αν είμαι ασβός. Εκδόσεις: Πατάκης
    23. Ρουσάκη Μαρία. Η Μέλπω η μοναδική. Εκδόσεις:Παπαδόπουλος
    15. Τζιν Γουίλλις και Τόνυ Ρος. Η Αργυρώ γελάει. Εκδόσεις: Πατάκης
    16. Διακαινισάκη Πόπη. Ας βγάλουμε άλλη φωτογραφία. Εκδόσεις: Κέδρος
    17. Αβραμίδου Μ. Γράμμα στο μοναχικό αδερφό μου. Εκδόσεις: Πατάκης
    18. Βελς Ρ. Στα φτερά του δράκου. Εκδόσεις: Ψυχογιός
    19. Δικαίου Ε. Θα σε ξαναδώ φιλαράκι μου. Εκδόσεις: Πατάκης
    20. Κέλερ Ελεν. Η ιστορία της ζωής μου. Εκδόσεις: Μίνωας
    21. Μάρρα Ε. Το μυστικό τραγούδι της Μάττας. Εκδόσεις: Κέδρος
    22. Σκανδάλης Χρήστος. Το βιβλίο ενός τυφλού. Εκδόσεις: Χρήσιμα βιβλία
    23. Τζώρτζογλου Ε. Αργυρώ. Εκδόσεις: Κέδρος
    24. Ψαραύτη Λίτσα. Ο Θωμάς. Εκδόσεις: Άγκυρα
    25. Παπαδιαμάντης Αλέξανδρος. Γουτού Γουπατού. Εκδόσεις: Παπαδόπουλος
    26. Αλεξίου Ελένη. Ταξίδι στα σύννεφα. Εκδόσεις: Φλουδας
    27. Έλσνερ Γκεραλντίνε, Σλίπχακ Μόνικα. Το χιόνι που πέφτει. Εκδόσεις: Σύγχρονοι Ορίζοντες
    28. Ραμπελέ Φρανσουά. Ο Γαργαντούας. Εκδόσεις: Ελ. Γράμματα
    29. Γκρεκού Γλυκερία. Ο Φοίβος και ο άλλος Φοίβος. Εκδόσεις: Ελ. Γράμματα
    30. Τριβιζας Ευγενιος, Το παραπονεμένο ελεφαντάκι, Εκδόσεις: Κέδρος

  7. Πωπωωω σε ευχαριστώ Μαράκι για τις σημειώσεις σου επί του θέματος! Σίγουρα θα φανεί χρήσιμο όχι μόνο σε μένα αλλά και σε όλους τους παιδαγωγούς και γονείς που επισκέπτονται το blog.

    Να σαι καλά!!!!

  8. Παρακαλω. Το ειχα ετοιμο. Γενικα εχω αρκετη βιβλιογραφια σε πολλα θεματα. Οποτε οποιος χρειαστει κατι, εδω ειμαι.

  9. Πολύ καλό ιστολόγιο
    Συγχαρητήρια
    Να προτείνω και ένα απόσπασμα από το βιβλίο της Λότης Πέτροβιτς Τα παιδιά του Χειμώνα με υπότιτλο τα παιχνίδια του Φλεβάρη. Το συγκεκριμένο απόσπασμα επέλεξα για πολυμεσική παρουσίαση εμπλουτισμένη με δραστηριότητες. Ενα μικρό δείγμα από αυτή τη δουλειά υπάρχει http://1dim-giann.pel.sch.gr/?q=el/nanourismata
    Για την παγκόσμια ημέρα ΑμΕΑ επισκεφτήκαμε το Ειδικό Σχολείο και δώσαμε στα παιδιά την ευκαιρία να συνεργαστούν σε διάφορες δραστηριότητες.http://1dim-giann.pel.sch.gr/?q=el/content-2

  10. Ζωή μου σε ευχαριστώ πολύ🙂
    Επισκέφτηκα τους συνδέσμους που μου έδωσες, τους βρήκα πολύ ενδιαφέροντες. Να’ σαι καλά🙂

  11. Ενημερωθείτε για τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Emotion Pictures «Documentary and Disability» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία στο http://www.ameamedia.gr/events
    Ενημερωθείτε επίσης και για την δράση του Festival καθ’ολη τη διάρκεια του έτους και υποστηρίξτε το έργο μας ώστε τα άτομα με αναπηρία να συνεχίσο…υν να έχουν το δικαίωμα στην τέχνη.
    http://www.ipetitions.com/petition/supportemotionpictures/

  12. Παράθεμα: Δεκέμβριος: εισαγωγή… και Παγκόσμια μέρα ΑΜΕΑ « Astropeleki – Just another star in the webSky

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s