Τα σχήματα


Κάναμε και τα σχήματα! Αν και τα περισσότερα νήπια τα γνώριζαν, τα είχα στην «ύλη» μου.
Τοποθέτησα σε ένα χαρτόνι τα 4 βασικά σχήματα (τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλο, ορθογώνιο) και έγραψα από πάνω το όνομά τους για να τα βλέπουν τα παιδιά και να μπορέσουν να τα γράψουν αργότερα. Έκοψα μερικά ίδια σχήματα σε διάφορα μεγέθη και χρώματα για να τα αναγνωρίσουν και να τα ταξινομήσουν στην σωστή στήλη.

Για κάθε σχήμα, έδωσα πληροφορίες στα παιδιά γιατί τα ονομάζουμε έτσι. Τους εξήγησα, λοιπόν, ότι το τετράγωνο το λέμε έτσι γιατί έχει 4 πλευρές και 4 γωνίες. Όλες οι πλευρές του είναι ίσες, ίδιες. Το τρίγωνο έχει 3 πλευρές και 3 γωνίες αλλά δεν είναι απαραίτητο να είναι όλες οι πλευρές ίσες. Υπάρχουν και τρίγωνα που έχουν άνισες πλευρές αλλά τα λέμε τρίγωνα γιατί έχουν 3 γωνίες. Ο κύκλος είναι σαν ένα κουλουράκι στρογγυλό και δεν έχει γωνίες. Το ορθογώνιο είναι σαν το τετράγωνο… Μπορεί να μοιάζουν αλλά στην ουσία δεν είναι ίδια σχήματα. Το ορθογώνιο έχει και αυτό 4 πλευρές και 4 γωνίες, αλλά οι δυο απέναντι πλευρές είναι μεγάλες και οι δύο άλλες απέναντι πλευρές είναι πιο μικρές. Έχει δηλαδή 2 μεγάλες, ίσες πλευρές και 2 μικρές ίσες πλευρές. Φυσικά, όλα αυτά τους τα έδειχνα στην πράξη για να κατανοήσουν τις διαφορές των σχημάτων.

Ρώτησα, λοιπόν, τα παιδιά, για κάθε σχήμα, αν μπορούν να κοιτάξουν μέσα στην τάξη και να μου βρουν το εκάστοτε σχήμα. Έτσι, μου είπαν τα εξής:

Τετράγωνο είναι:
το σπίτι
ο πάτος της καρέκλας που καθόμαστε
το βιβλίο
το μαξιλάρι που κάθονται
το αφρώδες υλικό των αριθμών μας
το παράθυρο
οι καρτέλες των αριθμών που χρησιμοποιούμε στο ημερολόγιό μας

Τρίγωνο είναι:
η σκεπή τουείναι: σπιτιού
το τριγωνάκι που λέμε τα κάλαντα
το γράμμα Δ
ο αριθμός 4

Κύκλος είναι:
το μαξιλάρι που καθόμαστε
το ρολόι
το μηδέν
το ντέφι
τα πιατίνια
το πιάτο
το μπαλόνι απο το αερόστατο
το μπαλόνι
το τιμόνι
η λεκάνη
ο ήλιος
το φεγγάρι όταν είναι όλο (δηλαδή το ολόγιομο φεγγάρι, η πανσέληνος)

Ορθογώνιο είναι:
η πλάτη της καρέκλας
το βιβλίο
τα τουβλάκια που παίζουμε
οι καρτέλες με τα ονόματά τους
το χαρτόνι που γράφουμε τις γωνιές
το τραπέζι
το κινητό τηλέφωνο

(εδώ έγραψα όσα θυμόμουν γιατί δεν πρόλαβα να τα σημειώσω γραπτώς στην τάξη)

Ύστερα, ταξινομήσαμε τα σχήματα που είχα κόψει για να τα κολλήσουμε στην σωστή στήλη και να προσπαθήσουμε να γράψουμε κάτω από κάθε σχήμα το όνομά του.

 

 

Μπορείτε για κάθε σχήμα να φτιάξετε ένα σχηματανθρωπάκι! Δηλαδή, τον κύριο κυκλάκο, το κύριο τετραγωνούλη, τον κύριο τριγωνάκι και τον κύριο ορθογωνιούλη! Θα κόψετε για κάθε κύριο, σχήματα σύμφωνα με το ονομά του και θα φτιάξετε το σώμα του. Εμείς για αρχή φτιάξαμε τον κύριο κυκλάκο!

 

Οι ασκησούλες που ακολούθησαν για τα σχήματα είναι οι παρακάτω:

       

Και σε συνδυασμό με την κυκλοφοριακή αγωγή

 

13 thoughts on “Τα σχήματα

  1. Τέλεια! Μπράβο, ρε κοριτσάρα! Ευτυχώς που υπάρχει πολύ νέο αίμα στο νηπιαγωγείο και έχει όρεξη να δουλέψει, γιατί αλλιώς…

    Μπράβο! Σβουριχτοφιλί!

  2. Εμείς πέρυσι όταν δουλέψαμε τα σχήματα φτιάξαμε τη «Σχηματούπολη» και ήταν πολύ ωραία ομαδική δραστηριότητα. Εάν θέλεις μπορώ να σου στείλω φωτογραφία να δεις. Είναι πολύ ωραία.

  3. xartaetoi :

    Πολύ οργανωμένες δραστηριότητες!!!Κι αυτός ο κύριος Κυκλάκος είναι πολύ γλυκούλης!!!

    Σε ευχαριστώ πολύ Βάλια μου!!!🙂 Ο κύριος κυκλάκος είναι στρουμπουλούλης, γι αυτό και γλυκούλης😛

  4. marilia :

    Τέλεια! Μπράβο, ρε κοριτσάρα! Ευτυχώς που υπάρχει πολύ νέο αίμα στο νηπιαγωγείο και έχει όρεξη να δουλέψει, γιατί αλλιώς…

    Μπράβο! Σβουριχτοφιλί!

    Μαριλίτσα μου σε ευχαριστώ επίσης!!!!🙂 μουτς μουτς

  5. iwanna :

    Εμείς πέρυσι όταν δουλέψαμε τα σχήματα φτιάξαμε τη “Σχηματούπολη” και ήταν πολύ ωραία ομαδική δραστηριότητα. Εάν θέλεις μπορώ να σου στείλω φωτογραφία να δεις. Είναι πολύ ωραία.

    Ναι Ιωάννα μου!!! Θα με ενδιέφερε πολύ να δω την φωτογραφία για να το κάνω και γω σαν επιπρόσθετο🙂

  6. Πολύ ενδιαφέρον το μάθημα για τα σχήματα.!Πολύ πρωτότυπες ιδέες για να τα καταλάβουν μέσω παιχνιδιού τα νήπια!!!!!Πολύ ωραίες φωτογραφίες!
    Ιωάννα ,αν και δεν γνωριζόμαστε θέλω κι εγώ φωτογραφία από τη Σχηματούπολη!!!

  7. Τίνα :

    Πολύ ενδιαφέρον το μάθημα για τα σχήματα.!Πολύ πρωτότυπες ιδέες για να τα καταλάβουν μέσω παιχνιδιού τα νήπια!!!!!Πολύ ωραίες φωτογραφίες!
    Ιωάννα ,αν και δεν γνωριζόμαστε θέλω κι εγώ φωτογραφία από τη Σχηματούπολη!!!

    Να είσαι καλά Τίνα μου! Σε ευχαριστώ πολύ πολύ🙂
    Αν θες σου στέλνω το μέιλ της Ιωάννας με προώθηση.

  8. Ωραίες εργασίες! Συγχαρητήρια για τις εργασίες σου και την διάθεσή σου να τις μοιραστείς μαζί μας. Μας εμπνέεις και μας παροτρύνεις να φτιάξουμε κι εμείς ωραία πράγματα στην τάξη . Ευχαριστώ.

  9. stella :

    Ωραίες εργασίες! Συγχαρητήρια για τις εργασίες σου και την διάθεσή σου να τις μοιραστείς μαζί μας. Μας εμπνέεις και μας παροτρύνεις να φτιάξουμε κι εμείς ωραία πράγματα στην τάξη . Ευχαριστώ.

    Χαίρομαι Στέλλα μου που σας κάνω να νιώθετε έτσι!!!
    Να είσαι καλά, σε ευχαριστώ πολύ🙂

  10. Χρηστηνα :

    θελο ενα ορεο βηβλιο με τα σχηματα

    Χρηστηνα :

    Ορεο βιβλιο διαφορον σχηματον

    Ξεχωριστό βιβλίο με τα σχήματα δεν έχω υπόψιν μου. Όμως σχεδόν όλα τα βιβλία με φύλλα εργασίας έχουν στην ύλη τους και τα σχήματα.
    Δες εδώ για περισσότερα http://books.vres.gr/book.php?book_id=121534

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s