Μαθαίνουμε την άλφα βήτα…


Και ναι, όπως περιμένατε πολύ καιρό, ξεκινήσαμε πριν από το Πάσχα την γνωριμία μας με το αλφάβητο και τις ασκησούλες που κάνουμε για να μάθουμε να γράφουμε τα γραμματάκια και να μάθουμε τις φωνούλες!

Το πρώτο πράγμα που έφτιαξα, είναι ένας μεγάλος πίνακας, σε χαρτί μέτρου, όπου σε μία αριστερή στήλη, κάθετη, είναι τα ονόματα των παιδιών και χώρισα τον υπόλοιπο πίνακα σε 24 στήλες, όσα είναι και τα γράμματα του αλφαβήτου. Έτσι, κάθε παιδί, έχει την δικιά του στήλη, όπου θα προσπαθεί να γράψει το κάθε γράμμα, μετά από δραστηριότητες που θα κάνουμε για τα γράμματα και τις φωνές τους.

Μάθαμε να λέμε την αλφαβήτα τραγουδιστά, δείχνοντας ένα ένα τα γραμματάκια. Την τραγουδάμε κάθε μέρα με χαμόγελα και πλέον χωρίς να μπερδευόμαστε!

Το θέμα μας, όμως, ήταν από την αρχή, να μάθουμε τις φωνούλες… γιατί άλλο να λέμε «γράμμα ΑΛΦΑ» και άλλο να λέμε «φωνούλα Α». Για τα φωνήεντα είναι πολύ πιο εύκολο να καταλάβουμε την φωνούλα τους, για τα δε σύμφωνα, που μερικά μοιάζουν και μεταξύ τους, καμμιά φορά τα μπερδεύουμε, αλλά γι αυτό το λόγο χρησιμοποιούμε τις καρτέλες με τα γράμματα και τις εικόνες, έτσι ώστε να βλέπουμε την εικόνα και να βρίσκουμε την φωνή που ζητάμε κάθε φορά.

Σαν παιχνιδάκι, λοιπόν, ξεκινάμε κάθε φορά, σε κάθε γραμματάκι, να κοιτάμε την εικόνα που έχει για παράδειγμα το γράμμα άλφα. Η εικόνα είναι ένα αστέρι. Ζητάω από τα παιδιά να κοιτάξουν καλά την εικόνα και να βρουν με ποια φωνούλα ξεκινάει κάθε λεξούλα-εικονίτσα που βλέπουν. Μετά από αυτό, τους ζητάω να σκεφτούν και εκείνα και άλλες λεξούλες που ξεκινάμε από την κάθε φωνούλα, και μέχρι στιγμής τα καταφέρνουμε πολύ καλά, με μια μικρή δυσκολία στα σύμφωνα που μοιάζουν μεταξύ τους οι φωνές.

Με μεγάλη επιτυχία, στην φωνούλα «Α» τα παιδιά βρήκαν πολλές λεξούλες, όπως: αγελάδα, άλογο, άμμος, Άννα Μαρία, Ανατόλης, αγόρι, άνθρωπος, αμάξι, αερόστατο, αεροπλάνο, άντρας, αγάπη…

Στην φωνούλα «Β» τα παιδιά βρήκαν τις λεξούλες: βάρκα, βάτραχος, βασιλιάς, βασίλισσα, βασιλόπουλο, βουνό, βαρκάδα, βαρκάρης, βίδα, βούλα, Βάσω, βιβλίο…

Στην φωνούλα «Γ» τα παιδιά βρήκαν τις λεξούλες: γάτα, γουρούνι, γριά, γιαγιά, γόμα, γίδα, γαρίδα, γαβ (η φωνή του σκύλου)…

Στην φωνούλα «Δ» τα παιδιά βρήκαν τις λεξούλες: δέντρο, δελφίνι, δεινόσαυρος, δόντι, δώρο, δωμάτιο, δέλτα, δένω, Δημήτρης…

Στην φωνούλα «Ε» τα παιδιά βρήκαν τις λεξούλες: έλατο, ελάφι, ελέφαντας, ελικόπτερο, Ελένη, Ελπινίκη, έλα…

Στην φωνούλα «Ζ» τα παιδιά βρήκαν τις λεξούλες: ζώνη, ζέβρα, ζζζζζζ (όπως κάνει η μέλισσα), ζάρι, ζήτα, ζήτω, ζώο, ζωάκια, ζουζούνια…

Φτάνοντας στη φωνούλα «Η», θεώρησα πως είναι σωστό να γίνουν ταυτόχρονα και το «Ι» καθώς και το «Υ». Εξήγησα στα παιδιά πως υπάρχουν γραμματάκια, που γράφονται διαφορετικά αλλά έχουν την ίδια φωνούλα. Κυκλώνοντας το γράμμα Η, Ι και Υ και βάζοντας τις αντίστοιχες κάρτες με το γράμμα-εικόνα για να τις βλέπουν τα παιδιά, τους διάβασα τις εικόνες λέγοντάς τους ότι το «Η» (ήττα) είναι το «Ι» του ήλιου, το «Ι» (γιώτα) είναι το «Ι» του ιππόκαμπου και το «Υ» (ύψιλον) είναι το «Ι» του υποβρύχιου. Ακούγονται το ίδιο αλλά γράφονται διαφορετικά! Τα παιδιά το κατανόησαν πλήρως!

Κατασκευάζουμε τα γράμματα με τουβλάκια και πλαστελίνη!

………………………………………

Σκοπός μας είναι στο τέλος να φτιάξουμε ένα βιβλίο σαν λεξικό… μία σελίδα για κάθε γραμματάκι, όπου θα κολλάμε μια εικονίτσα που ξεκινάει με το κάθε γραμματάκι, ψάχνοντας να βρούμε εικόνες μέσα απο πολλές, να κάνουμε αντιστοίχηση και να γράψουμε την λεξούλα δίπλα από την εικόνα. Ανά 3-4 γράμματα, κολλάμε και γράφουμε και στο τέλος θα φτιάξουμε ένα βιβλίο που θα μπει στην βιβλιοθήκη σαν αναμνηστικό.

12 thoughts on “Μαθαίνουμε την άλφα βήτα…

  1. Πολύ καλός ο τρόπος για να μάθουνε την αλφαβήτα μπράβο σου μου αρέσει επίσης που τα φτιάξατε με πλαστελίνη

  2. Πολύ καλό σχέδιο εργασίας για την Αλφαβήτα!Τέλειο!
    Μόνο να δω αν θα τη διδάξω ποτέ γιατί με κυνηγάνε τα μικρά!!!!
    Πήγα χτες στην συνέντευξη του εκπαιδευτηρίου που σου έλεγα και θέλουν παιδαγωγό για τ α 2-21/2!Είναι γλυκούλι τμήμα,αλλά εγώ θέλω να διδάξω γράμματα!!!!!!

  3. Θα με έχουν υπόψη πάντως γιατί με την κρίση που έχουμε,δεν βλέπω πολλές επιλογές!

  4. Potpouriart :

    Πολύ καλός ο τρόπος για να μάθουνε την αλφαβήτα μπράβο σου μου αρέσει επίσης που τα φτιάξατε με πλαστελίνη

    Σε ευχαριστώ πολύ καλή μου!!!

  5. Τίνα :

    Πολύ καλό σχέδιο εργασίας για την Αλφαβήτα!Τέλειο!
    Μόνο να δω αν θα τη διδάξω ποτέ γιατί με κυνηγάνε τα μικρά!!!!
    Πήγα χτες στην συνέντευξη του εκπαιδευτηρίου που σου έλεγα και θέλουν παιδαγωγό για τ α 2-21/2!Είναι γλυκούλι τμήμα,αλλά εγώ θέλω να διδάξω γράμματα!!!!!!

    Πρέπει να κάνεις την αρχή Τίνα μου!!! Και γω από τέτοιο τμήμα ξεκίνησα και τον επόμενο χρόνο πήρα τα νήπια!!!

  6. Έτσι είναι δυστυχώς!Σ’ευχαριστώ Ευδοκία μου!Και είναι καλό σχολείο!Δεν παίζει ρόλο η ηλικία,αλλά το περιβάλλον που εργαζόμαστε πρεισσότερο!Εγώ ξεκίνησα από τα 3-4!
    Ελπίζω να μου φέρεις γούρι να έχω κι εγώ νήπια αργότερα!!!!!!!

  7. Τίνα :

    Έτσι είναι δυστυχώς!Σ’ευχαριστώ Ευδοκία μου!Και είναι καλό σχολείο!Δεν παίζει ρόλο η ηλικία,αλλά το περιβάλλον που εργαζόμαστε πρεισσότερο!Εγώ ξεκίνησα από τα 3-4!
    Ελπίζω να μου φέρεις γούρι να έχω κι εγώ νήπια αργότερα!!!!!!!

    Σου εύχομαι ό,τι καλύτερο Τίνα μου!!!! Μέσα από την καρδιά μου🙂

  8. Έχετε και απο εμένα ένα μπράβο,κατ’ενθουσιάστηκα με τον τρόπο σας!Έχω και σκοπό να εφαρμόσω κιόλας την τακτική σας!!

Σχολιάστε

