Λαογραφία και Δεκέμβριος: Καλό μήνα!


Μπήκε και ο Δεκέμβριος, ο δωδέκατος μήνας του χρόνου, ο πρώτος του Χειμώνα.
Καλό μήηηηηηνα!!!!!!
Το νιώθετε; Σε 24 μέρες έχουμε Χριστούγεννα και σε 30 μπαίνει το νέο έτος! Προς τιμήν του θεού της θάλασσας, ο μήνας Δεκέμβριος στο Αττικό αρχαιοελληνικό ημερολόγιο, ονομαζόταν Ποσειδών.

Ο μήνας αυτός έχει διάφορες ονομασίες: Δεκέμβρης ή Δεκέμηρης, Γιορτινός (λόγω των πολλών εορτών), Αϊ-Νικολιάτης, Χριστουγεννιάτης, Χριστουγεννάς, Χιονιάς, Ασπρομηνάς. Είναι γεμάτος με γιορτές: της Αγίας Βαρβάρας στις 4, του Αγίου Σάββα στις 5, του Αγίου Νικολάου στις 6, της Γέννησης του Χριστού στις 25, του Εμμανουήλ στις 26, του Αγίου Στεφάνου στις 27.

Παροιμίες που αναφέρονται στον μήνα Δεκέμβριο:

  1. Δεκέμβριος, Χριστού γέννηση και καλός μας Χρόνος.
  2. Το τραγούδι με τον τρύγο, το Δεκέμβρη παραμύθι.
  3. Χιόνι του Δεκεμβρίου, χρυσάφι του καλοκαιριού.
  4. Να ‘ναι Χριστούγεννα στεγνά, τα Φώτα χιονισμένα, χαρά σ’ εκείνο το γεωργό, πού ‘χει πολλά σπαρμένα.
  5. Να ‘ναι Χριστούγεννα στεγνά, τα Φώτα χιονισμένα, και τα Λαμπρά βρεχούμενα, αμπάρια γιομισμένα.
  6. Αγία Βαρβάρα μίλησε κι ο Σάββας απεκρίθει:
  7. – Μαζέψτε ξύλα κι άχυρα και σύρτε και στο μύλο, γιατί Αι Νικόλας έρχεται στα χιόνια φορτωμένος.
  8. Χειμωνιάτικη γέννα, καλοκαιρινή χαρά.
  9. Απ’ τα Νικολοβάρβαρα αρχίζει ο χειμώνας.
  10. Γύρω γύρω του Χριστού, η κορφή του χειμωνιού.
  11. Βαρβάρα βαρβαρώνει (το κρύο), αϊ Σάββας σαβανώνει, αϊ Νικόλας παραχώνει
  12. Αγία Βαρβάρα γέννησε (το χιόνι), άη Σάββας το δέχτει κι άη Νικόλας έτρεξε να πάει να το δαφτίσει (το βάφτισε χιόνι)
  13. Αγια Βαρβάρα μίλησε και Σάββας αποκρίθει κι Αγιονικόλας έτρεξε να πάει να λειτουργήσει
  14. Άγια Βαρβάρα γέννησε και ο Σάββας το εδέχθη, και ο Αϊ Νικόλας έτρεξε να πάει να το βαφτίσει.
  15. Το Νοέμβρη και Δεκέμβρη φύτευε καταβολάδες.

Και ένα ποιηματάκι για το καλωσόρισμα του νέου μήνα

Χριστούγεννα σιμώνουν
μεγάλη εορτή,
χαρά σ’ όλο τον κόσμο,
χαρά σ’ όλη τη γη.

Στο δέντρο του Χριστού μας
ολόχαρα, παιδιά,
εμπρός ας τραγουδάμε,
μ’ αγάπη στην καρδιά!

13 thoughts on “Λαογραφία και Δεκέμβριος: Καλό μήνα!

  1. @ Μοναχικό αστέρι καλημέρα, καλή βδομάδα και καλό μήνα και σε σένα!!!!

    @ Ζουζούνα μου καλημέρα και καλό μήνα!!!! Θα περάσω να δω στα γρήγορα γιατί μπαίνω από άλλον υπολογιστή! Δεν έχω ακόμη ιντερνετ στο σπίτι μου και τα έχω πάρει!!!! 2 βδομάδες τώρα και μας κοροϊδεύουν @#@%#@$%#^#$^&%^&*#@!$!#$ γκρρρρρρρ

  2. Καλη βδομαδα και καλο μήνα.
    Ο Δεκέμβρης είναι ο αγαπημένος μου μήνας. Γιορτές, Χριστούγεννα, τα γενεθλια μου, ο νέος χρόνος έρχεται, η οικογένεια μαζεύεται για να γιορτάσει κτλ.
    Αυτός ο Δεκέμβρης δε ξέρω πως ακριβώς θα μου βγεί αφού απ τον Γενάρη θα πρέπει να βρώ καινούργια δουλειά… Η εταιρία στην οποία δουλεύω μάλλον θα πάει διάφορα τμήματα της (και αυτό που δουλεύω) σε άλλη χώρα και δεν έχω καμία διάθεση να πάω αλλού…

  3. Καλημέρα El Greco 🙂 Καλό μήνα και σε σένα!!!
    Ο Δεκέμβρης είναι ένας μήνας γεμάτος με χρώμα, στολίδια, γιορτές κλπ. Τον αγαπώ και γω πολύ πολύ 🙂

    Εγώ πάλι είμαι πλέον άνεργη διότι τελείωσε η σύμβασή μου στον παιδικό σταθμό που δούλευα και έτσι κάθομαι… Δηλαδή δεν θα κάθομαι για πολύ αφού θα αρχίσω διάβασμα για τον ΑΣΕΠ και πρέπει να στρωθώ… Και το βαριέμαι αφόρητα αλλά τι να κάνουμε! Επαγγελματική αποκατάσταση είναι αυτή! Εύχομαι μόνο αυτή τη φορά να είμαι στους διορισθέντες ή έστω σε πιο κοντινή σειρά για αναπληρώτρια.

    Αλλαγή περιβάλλοντος για εσένα δηλαδή… Σε ποια χώρα σκέφτονται δηλαδή να σε μεταφέρουν; Κατανοώ ότι θα είναι δύσκολο καθώς χρειάζεται προσαρμογή αλλά τι μπορείς να κάνεις; Αχ αχ αχ…

    Καλό μεσημέρι σε σένα και σε όλους! Πρέπει να αποσυνδεθώ και να πάω σπίτι μου.. κλαψ κλαψ… Δεν αντέχεται αυτό το πράγμα… Με τίποτα! 😦 😦 😦

  4. ΚΑλο μηνα καλη μου! Αρχισαμε τα χριστουγεννιατικα στο νηπιαγωγειο και τιμαμε ιδιαιτερος τις κατασκευες σου. Ξεκινησαμε με στολιδια για το δεντρο. θα σου στειλουμε φωτο. Διορθωση: ο Δεκεμβρης ειναι ο πρωτος μηνας του χειμωνα!

    Φιλακια πολλα, Μαρια

  5. Παράθεμα: Για την CONNEX από Astropeleki. Δείτε και τις παροιμίες. « Kopanakinews’s Weblog

  6. Καλημέρα Μαράκι μου!!!! Περιμένω όπως και δήποτε φωτό από τις κατασκευές σας!!!!

    Υ.Γ. Ευτυχώς που με διόρθωσες γιατί εδώ και καιρό τελικά μετρούσα λάθος στο μυαλό μου 😆

  7. Παράθεμα: ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2008 « Kopanakinews’s Weblog

  8. Χρύσα μου, πήγαινε στην ετικέτα Χριστούγεννα, δεξιά στην σελίδα, και θα βρεις πολλά πατρόν, αρκεί να γυρνάς και στις παλαιότερες δημοσιεύσεις.
    Για φάτνη δες εδώ https://astropeleki.wordpress.com/2008/11/06/χριστουγεννιάτικες-κατασκευές-αρχε/
    Κατέβασε το αρχείο Φάτνη

  9. Παράθεμα: Δεκέμβριος ο γιορτινός… Καλό μήνα « Ένωση Μακεδόνων Κέρκυρας

  10. Παράθεμα: Καλό μήνα!!! Δεκέμβριος ο γιορτινός… « Ένωση Μακεδόνων Κέρκυρας

Σχολιάστε