Ο κύκλος του νερού


Αυτή τη βδομάδα ασχοληθήκαμε με τον κύκλο του νερού. Ξεκινήσαμε, διαβάζοντας το βιβλίο «Η ιστορία της ομπρέλας».

Κύκλος νερού (1)

Αυτή είναι η ιστορία μιας ομπρέλας. Μιας πολύχρωμης λυγερόκορμης ομπρέλας, που όμως ένιωθε δυστυχισμένη γιατί έμενε κλειστή. Ώσπου μια μέρα, επιτέλους, έβρεξε. Η μικρή Άννα άρπαξε βιαστικά την ομπρέλα και, βγαίνοντας, την άνοιξε. Κι έτσι η ομπρέλα έζησε μια απίθανη περιπέτεια, κι απέκτησε ένα φίλο που θα τη σκέφτεται και θα την αγαπάει για όλη της τη ζωή…

Η ιστορία άρεσε πολύ στα παιδιά. Έγινε αναστοχασμός με ερωτήσεις και ζωγραφίσαμε το παραμύθι. Συζητήσαμε για το πότε χρησιμοποιούμε την ομπρέλα μας και γράψαμε την λέξη ομπρέλα και πεζά και κεφαλαία στον πίνακά μας.

Κύκλος νερού (2)

Συλλαβίσαμε την λέξη και βάλαμε σε σειρά τα γράμματα.

Κύκλος νερού (3)

Στην συνέχεια ξεκινήσαμε την κατασκευούλα μας, την οποία «ζήλεψα» από την αγαπημένη Αριάδνη, η οποία όμως ταίριαξε απίστευτα! Το Ο της ομπρέλας κάτω από την ομπρέλα!!!

Κύκλος νερού (11)

Κύκλος νερού (10)

Γράψαμε γύρω από το Ο πολλά άλλα Ο και πάνω στην ομπρέλα, την λέξη «ομπρέλα».

Διαβάσανε το παραμύθι «Το μεγάλο ταξίδι του νερού» με την συνέδαλφο…

Κύκλος νερού (12)

Μάθαμε όλη την διαδικασία που το νερό γίνεται βροχή… και στη συνέχεια έγινε ένα πείραμα για να δουν τα παιδιά στην πράξη τι γίνεται.

Πείραμα
Έβαλαν ζεστό-καυτό νερό σε ένα μεγάλο μπωλ, κάλυψαν το μπωλ με ζελατίνα, έριξαν πάνω στην ζελατίνα παγάκια.
Τα παγάκια άρχισαν να λιώνουν και να δημιουργούν σταγόνες που έσταζαν από την ζελατίνα. Κάπως έτσι δημιουργείται και η βροχή!

Εγώ τους έδειξα από το βιβλίο «Πως λειτουργεί ο κόσμος» σε τρισδιάστατη μορφή τον κύκλο του νερού… Εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα!

Κύκλος νερού (8)

Φτιάξαμε την αφίσα μας για τον κύκλο του νερού…

???????????????????????????????

Τα παιδιά έγιναν αφηγητές και εγώ έγραφα όλα αυτά τα βήματα που μου έλεγαν για τον κύκλο του νερού, μιας και εμείς πλέον γνωρίζουμε την διαδικασία αλλά οι άλλοι που δεν ξέρουν, πως θα καταλάβουν; Έτσι καταγράψαμε όλο τον κύκλο!

Μάθαμε τα διάφορα καιρικά φαινόμενα… τα αναγνωρίσαμε… μάθαμε αυτά που δεν γνωρίζαμε… και αντιστοιχήσαμε τις εικόνες με τις σωστές καρτέλες…

Κύκλος νερού (4)

Κύκλος νερού (5)

Κύκλος νερού (6)

???????????????????????????????

Μάθαμε και τις ζημιές που μπορούν να προκαλέσουν τα διάφορα καιρικά φαινόμενα!

???????????????????????????????

Συνεχίσαμε με πειράματα του νερού…

Πείραμα
Βάλαμε ένα ποτήρι με νερό στο ψυγείο και ένα ποτήρι με νερό στην κατάψυξη.
Την επόμενη μέρα κάναμε υποθέσεις για το τι μπορεί να έχει πάθει το νερό στα δυο ποτήρια.
Στο τέλος είδαμε ότι το ποτήρι με το νερό που ήταν στο ψυγείο δεν είχε αλλάξει μορφή, αλλά ήταν πιο παγωμένο, ενώ το ποτήρι με το νερό που είχαμε βάλει στην κατάψυξη είχε γίνει πάγος.
Τον αγγίξαμε, τον βγάλαμε από το ποτήρι και στη συνέχεια, για να δούμε ότι ο πάγος είναι όντως φτιαγμένος από νερό, τον τοποθετήσαμε σε ένα μπωλ και τον αφήσαμε στο παράθυρο της τάξης μας. Μετά το διάλειμμα, είδαμε ότι ο πάγος είχε λιώσει και όντως ότι ο πάγος είναι νερό.

Διαβάσανε την «Πινεζοβροχή» με την συνάδελφο…

TRIBIZAS_H_PINEZOBROXH

Τι συμβαίνει όταν βρέχει πινέζες στην Μπαλονοχώρα και η πινεζοψιχάλα γίνεται πινεζομπόρα; Τι κάνουν τα μπαλόνια για να ξεφύγουν από τις πινέζες που πέφτουν από τον ουρανό καταρρακτωδώς; Ένα βιβλίο που κρύβει ένα μεγάλο «ΜΠΑΜ!», αλλά κι ένα εξίσου μεγάλο ουράνιο τόξο, ό,τι πρέπει για να το διαβάζουμε τις βροχερές μέρες! (Από την παρουσίαση της έκδοσης)

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ:
Άλλα κρύβονται στα βούρλα
άλλα κάτω από ταψιά
άλλα κάτω από ταμπούρλα
άλλα κάτω από βιολιά.
Δηλαδή όπου βρούνε,
απ’ τη βροχή για να σωθούνε.
Κι αν κανένα άτυχο μπαλόνι
που ρούχα απλώνει στην αυλή
ή χορεύει ή βουτυρώνει
τη φετούλα του στην εξοχή
ή στη στάση περιμένει
το μπαλονοτράμ,
δεν προλάβει
την ομπρέλα του να ανοίξει,
ακούγεται ένα…
ΜΠΑΜ!

Μάθανε το τραγουδάκι «Από που είσαι ποταμάκι» του Ζαχαρία Παπαντωνίου

Το ποταμάκι

Διαβάσαμε και το παραμύθι «Ο Μπαμπακένιος, το φαντασμένο σύννεφο«…

-1-638

Και το ζωγραφίσαμε… Ενδεικτικά σας δείχνω κάποιες από τις ζωγραφιές των παιδιών…

20141015_102401

20141015_102550

20141015_102656

20141015_102759

20141015_102925

20141015_103623

20141015_103936

Τα παιδιά έπαιξαν τον κύκλο του νερού, φτιάχνοντας μάσκες της σταγόνας, του σύννεφου και του ήλιου…

???????????????????????????????

Μετά την βροχή βγαίνουν τα σαλιγκάρια, όπως και το ουράνιο τόξο!
Για δύο μέρες ασχοληθήκαμε με αυτά τα δυο!

Μάθαμε ότι τα σαλιγκάρια αγαπούν την δροσιά, την υγρασία και απεχθάνονται τον ήλιο. Μάθαμε ότι βγαίνουν πάντα μετά την βροχή, που το έδαφος είναι υγρό. Μάθαμε επίσης ότι τα σαλιγκάρια τρώγονται καθώς οι άνθρωποι όπως βγαίνουν για κυνήγι, έτσι βγαίνουν και για μάζεμα χοχλιών!

Διαβάσαμε ένα παραμύθι, το «Μικρό Σαλιγκαράκι», το οποίο έφτιαξα από την παρακάτω ιστοριούλα.

Μια πολύ όμορφη ιστορία που μας μαθαίνει ότι πρέπει να προσπαθούμε για να πετύχουμε αυτά που θέλουμε! Πρέπει να έχουμε θάρρος και δύναμη και ποτέ να μην παρατάμε την προσπάθειά μας! Μια ιστορία που πραγματικά τράβηξε το ενδιαφέρον των παιδιών.

Κάναμε το παρακάτω φύλλο εργασίας…

Ένωσε τους αριθμούς με τη σειρά για να δεις τι θα αποκαλυφθεί

Φτιάξαμε την κατασκευούλα μας… ένα σαλιγκαράκι με πολύχρωμο καβούκι!

Κύκλος νερού (18)

???????????????????????????????

???????????????????????????????

Επειδή στα παιδιά άρεσαν ιδιαίτερα τα πειράματα, είπαμε να κάνουμε άλλο ένα! Να δημιουργήσουμε ένα ουράνιο τόξο… που αλλού, μέσα στην τάξη μας!

972901-mar19_rainbow

images

Πρώτα μιλήσαμε για το ουράνιο τόξο και αν το έχουμε δει όλοι στον ουρανό! Τους έδειξα δυο φωτογραφίες από ουράνιο τόξο και είδαμε ότι αποτελείται από 7 χρώματα. Κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο, γαλάζιο, μπλε και μωβ. Τους τόνισα ότι το ουράνιο τόξο εμφανίζεται πάντα με αυτή την σειρά των χρωμάτων και ποτέ μπερδεμένο. Και φυσικά υπάρχουν πάντα αυτά τα 7 χρώματα.

Παίξαμε παιχνίδι μνήμης, προσπαθώντας να θυμηθούμε με την σειρά όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου.

Τους είπα ότι το ουράνιο τόξο έχει πάρει το όνομά του από την Ίριδα, την Θεά του Ουράνιου Τόξου, γι αυτό και λέμε το ουράνιο τόξο και αλλιώς τα «χρώματα της ίριδας». Οι αρχαίοι την φαντάζονταν νέα, λυγερή, με πολύχρωμο κοντό χιτώνα, με μεγάλα φτερά στους ώμους, σανδάλια και κηρύκειο, να πετά ανάλαφρη σαν τον αέρα στα ουράνια, πάνω από στεριές και θάλασσες και να φέρνει σε θνητούς κι αθάνατους τις παραγγελίες.

Πείραμα
Βάζουμε σε ένα διαφανές μπωλ ή ποτήρι νερό.
Βυθίζουμε έναν καθρέπτη, τον οποίο βάζουμε σε γωνία 45 μοιρών.
Φωτίζουμε με έναν φακό κατακόρυφα στον καθρέφτη.
Φροντίζουμε να υπάρχει σκοτάδι στην τάξη μας για να δούμε το ουράνιο τόξο στον τοίχο.

Ξεκινήσαμε το πείραμα από την τάξη… όμως δεν είχε αρκετό σκοτάδι για να δούμε το ουράνιο τόξο!

Κύκλος νερού (15)

Στην συνέχεια, μάζεψα τα παιδιά στην κουζίνα, έκλεισα και την πόρτα, κάλυψα και το παραθυράκι με φελιζόλ και έγινε πολύ πιο σκοτεινό το δωμάτιο… και…
Να το!!! Ποια χρώματα βλέπετε;;;

Κύκλος νερού (16)

Φωτίσαμε και την ανάποδη πλευρά ενός οπτικού δίσκου, για να δούμε και εκεί το ουράνιο τόξο!

Κύκλος νερού (17)

Παρατηρήσαμε επίσης ότι η φίλη μας η Ζωή φοράει κάλτσες που μοιάζουν με το ουράνιο τόξο… απλά λείπουν κάποια χρώματα, το μπλε και το μωβ! Πολύ σωστά!

Κύκλος νερού (14)

Τέλος, δουλέψαμε σε ομάδες για να φτιάξουμε 5 ουράνια τόξα με νερομπογιές έτσι ώστε να καλλιεργηθεί η ομαδικότητα, η συνεργασία, η διαδικασία του να πάρουμε απόφαση ποιος θα κάνει τι, η υπομονή να περιμένουμε την σειρά μας!

Κύκλος νερού (22)

4 thoughts on “Ο κύκλος του νερού

  1. Πολυ ομορφα ολα,συγχαρητηρια!!!!!!θα τα μαθω και στον μικρο οταν μεγαλωσει και οταν ξαναδουλεψω!!!

Σχολιάστε