Στοματική υγιεινή


Μετά το ανθρώπινο σώμα, σειρά είχε η στοματική υγιεινή. Τα δοντάκια μας, που πρέπει να είναι καθαρά και γερά!

Η αφόρμηση για την έναρξη του θέματος της στοματικής υγιεινής, έγινε με ένα (υποτιθέμενο) επιτραπέζιο παιχνίδι που μου έστειλε η μαμά μου, που έπαιζα όταν ήμουν μικρή. Η πρώτη αφόρμηση, βέβαια, έγινε πριν πολύ καιρό, όταν πραγματικά μου έσπασε ένα δόντι και πήγα στον οδοντίατρο και έδειξα στα παιδιά πως μου έσπασε ένα δόντι και τι έκανα αργότερα.

Τότε, λοιπόν, είχα πει στα παιδιά, πως εκεί που έτρωγα ένα κουλουράκι (πραγματικό γεγονός), μου έφυγε ένα κομμάτι δοντιού, από τον τραπεζίτη μου. Έδειξα στα παιδιά, το σπασμένο μου δόντι και τους ανέφερα πως για να φτιαχτεί, πρέπει να επισκεφτώ τον οδοντίατρο. Και όντως έτσι έγινε, με αποτέλεσμα, να δείχνω σταδιακά στα παιδιά τι ακριβώς έκανε ο οδοντίατρος στο δόντι μου… το πρώτο σφράγισμα… η παρακολούθηση και το τελικό σφράγισμα.

Έτσι, λοιπόν, μόλις φτάσαμε στο θέμα των δοντιών, τους είπα ότι επισκέφτηκα ξανά το οδοντίατρο, ο οποίος μου είχε πει, ότι θέλει να δει πως πάει το δόντι μου, μετά το σφράγισμα. Ανέφερα στα παιδιά ότι όλα πήγαιναν καλά, και ότι ζήτησα από τον οδοντίατρο να μου δώσει ένα πρόπλασμα οδοντοστοιχίας (την οποία είχα φτιάξει κατ’ ουσίαν εγώ με υλικά που θα σας αναφέρω παρακάτω) έτσι ώστε να την δείξω στα παιδιά και να επεξεργαστούμε το θέμα.

Η οδοντοστοιχία που τους παρουσίασα φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία.

Υλικά που θα χρειαστείτε για την «τεχνητή οδοντοστοιχία»:

  • Πλαστελίνη σε κόκκινο ή ροζ χρώμα
  • Φασόλια
  • Μαυρομάτικα φασόλια
  • Ρεβύθια

Τα φασόλια μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε για τα μπροστινά δόντια, τα ρεβύθια για τους τραπεζίτες και τα μαυρομάτικα, αν θέλετε, για να δείξετε πως είναι, έστω περίπου, ένα χαλασμένο δόντι.

Παρατηρώντας την τεχνητή οδοντοστοιχία από κοντά και πιάνοντάς την, τα παιδιά προβληματίστηκαν για το πως είναι τα δόντια μας και με ρωτούσαν αν πραγματικά είναι αληθινή οδοντοστοιχία και αν όντως έτσι είναι και τα δικά τους δόντια. Ο Βαγγέλης, ένα από τα νήπια, παρατήρησε ότι στην οδοντοστοιχία, υπήρχαν χαλασμένα δόντια. Και όντως, παρατήρησε τα δόντια στα οποία είχα τοποθετήσει τα μαυρομάτικα φασόλια. Πήρε, λοιπόν, την οδοντοστοιχία στα χέρια του και έδειξε σε όλα τα παιδιά τί ακριβώς εννοούσε.

Στην συνέχεια, τους παρουσίασα ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που είχα φτιάξει την προηγούμενη μέρα, σκεπτόμενη γενικότερα παιχνίδια που να έχουν σχέση με τα δόντια. Δεν μου ερχόταν στο μυαλό κάτι γνωστό ή κάτι που να υπάρχει, οπότε κάθησα και έφτιαξα ένα παιχνίδι που έβγαλα από το μυαλό μου και μοιάζει με το γνωστό φιδάκι. Στην ουσία, έφτιαξα ένα ανοιχτό στόμα, που δείχνει τα δόντια, και αφού σημείωσα κάθε δόντι πως λέγεται, στην συνέχεια έβαλα πάνω τους αριθμούς. Σε ορισμένα δόντια έβαλα ένα καφέ σημαδάκι, που δείχνει «και καλά» ότι το δόντι είναι χαλασμένο. Οι κανόνες του παιχνιδιού φαίνονται και στην φωτογραφία. Απλοί και κατανοητοί.

Στιγμιότυπα από την εξέλιξη του παιχνιδιού

Συζητήσαμε φωτογραφίες που είχα βάλει στον πίνακα σχετικά με τα δόντια. Τα σχόλια των παιδιών ήταν πολλά και σας αναφέρω μερικά:

  • Είναι χαρούμενο
  • Αστραφτερός
  • Είναι αστραφτερός γιατί πλένει τα δόντια του

  • Είναι λίγο σπασμένο
  • Είναι λυπημένος γιατί χτύπησε
  • Το δόντι χάλασε από τα γλειφιτζούρια

  • Βάζει πάγο στο κεφάλι
  • Φαίνεται να πονάει
  • Ένα καπάκι πάνω στο κεφάλι. Έχει χτυπήσει

  • Το παιδάκι φοράει σιδεράκια γιατί φορούσε πιπίλα
  • Μάλλον έβαζε τα χέρια στο στόμα
  • Φοράμε σιδεράκια γιατί τα δόντια είναι στραβά

  • Ένα δόντι που έχει ρίζες
  • Τα δόντια στερεώνονται στα ούλα

  • Ένα παιδάκι πάει στο γιατρό γιατί είναι χαλασμένο το δοντάκι του

  • Έδιναν στο σκυλάκι σοκολάτες και τον πήγανε στον κτηνίατρο για να του γιατρέψουν τα δόντια
  • Πονάει το δοντάκι του
  • Βαστάει κουταλάκι του οδοντίατρου
  • Οδοντόβουρτσα του σκύλου γιατί δεν μπορεί να τα πλύνει μόνο του

Ζητήσαμε από τα παιδιά να γράψουμε ένα σημείωμα στους γονείς, ώστε να φέρουμε την επόμενη μέρα την οδοντόβουρτσά μας για να πλένουμε επί μία βδομάδα τα δόντια μας στο σχολείο.

Διαβάσαμε τον Σοκολάκη και την Ζαχαρούλα Τρυποδόντη

Παίξαμε με τα δαχτυλοκουκλάκια, κύριο Σοκολάκη και κυρία Ζαχαρούλα

Ενώ ορισμένα παιδιά σχεδίασαν, έκοψαν και έφτιαξαν την δικιά του οδό Ασπροδόντη

Τέλος, όλα τα παιδιά έφτιαξαν με πλαστελίνη και φασόλια, την δικιά τους τεχνητή οδοντοστοιχία!

17 thoughts on “Στοματική υγιεινή

  1. Μπράβο για την καλή δουλειά σου.Στα παιδάκια μου άρεσε παρα πολύ μια απλή δραματοποίηση που κάναμε σε φανταστικό σενάριο απο τα ίδια τα παιδια το οποίο καταγράφω και αναρτώ στον πίνακα . Τα παιδιά- δοντάκια είναι άρρωστα και κανουν ανάλογες μιμήσεις ενω ακουγεται θλιμένη μουσική-.Μπαινει ο γιατρός με την ποδιά του και με τα εργαλεία του τα εξετάζει με τη σειρά.Κάθε παιδί-δοντάκι αφηγείται πώς εφτασε να χαλάσει -εκφραση-. Οσα του φαίνονται να είναι κατεστραμένα τα ΄΄βγάζει¨-τα καθίζει-ενώ τηλεφωνεί στην κυρά οδοντοβουρτσα που ερχεται γρήγορα και τα χαιδευει σαν να τα πλένει στο σωμα και το κεφαλάκι τους .Τα καθαρά πλέον δοντάκια χορεύουν σε κύκλο ένα χαρούμενο σκοπό.Ακολουθεί συνήθως η δημιουργία αφίσέτας-γραφή-, με στόχο να ενημερώσουμε και τους μεγάλους μιας και δεν χαλάνε μόνο τα παιδικά δοντάκια

  2. Καλά ε? Έχω μείνει άφωνη! εξαιρετική προσέγγιση Ευδοκία μου!!! Ευρηματικό, βιωματικό, πρωτότυπο, τέλειο!!!!! Μπράβο σας!!!!!!

  3. Πρώτον Ευδοκία μου , η ιδέα με την τεχνητή οδοντοστοιχία απλά απίστευτη!!
    Μπράβο!! θα την κλέψω φυσικά χαχα

    αλήθεια , που βρήκες τα δαχτυλοκουκλάκια???? θέλω και εγώ!

    Ακόμα,σούπερ το παιχνιδάκια.. λες τα δικά μου τα παιδάκια να τα καταφέρουνε?
    5 χρονών είναι τώρα,αλλά ειδικά τα αγοράκια είναι πανέξυπνα!

  4. pitsina σε ευχαριστούμε πολύ! Όλα φυσικά έχουν γίνει με την συνεργασία των συναδέλφων! Γι’ αυτό και έχουμε τόσο καλό αποτέλεσμα!

    Πολύ ωραία και η δραστηριότητα που μου πρότεινες! Θα την έχω στο νου μου για του χρόνου 🙂

  5. Άντριά μου σε ευχαριστούμε πολύ! Όπως είπα και στο προηγούμενο σχόλιο, όλα έχουν γίνει με την συνεργασία των συναδέλφων και φυσικά των παιδιών, που βρήκαν το θέμα εξαιρετικά ενδιαφέρον!!!! 🙂

  6. Αντωνία μου σε ευχαριστούμε πολύ! 🙂 Φυσικά και να το κλέψεις 😛
    Τα δαχτυλοκουκλάκια ήταν μαζί με το βιβλίο του Σοκολάκη και Ζαχαρούλας!
    Εννοαίται πως και στα δικά σου παιδάκια μπορείς να το εφαρμόσεις. Άλλωστε είναι προνηπιάκια και θα «πιάσουν» το μήνυμα!!! 🙂

  7. Υπέροχα!!!!!!!!!!Ειδικάη οδοντοστοιχία μου άρεσε πάααααααααρα πολύ, όχι ότι τα άλλα δε μου άρεσαν , αλλά αυτό μου έκανε εντύπωση τρανή!!!!!!!!

  8. Παράθεμα: Ανθρώπινο σώμα: Αισθήσεις, Δόντια, Εσωτερικά όργανα, Μέρη σώματος κλπ. | Astropeleki - Just another star in the webSky

Σχολιάστε