Ανακύκλωση


Μην πετάξεις τα χαρτιά
μην πετάξεις τα κουτιά
ρίχτα μες το καλαθάκι
εκεί πέρα στη γωνιά.

Πέτα και συ, πετώ και γω
στο καλαθάκι το μικρό
πέτα και συ, πετώ και γω
κάνουμε όλοι μας καλό.

Ανακύκλωση το λένε
κι απ’ τα άχρηστα όλ’ αυτά
θε να γίνουνε βιβλία
και άλλα χρήσιμα πολλά.

Είναι ζήτημα αρχής
είναι ζήτημα ζωής
μάθε το και συ παιδάκι
πέτα το στο καλαθάκι.
(Τραγούδι: Ανακάκύκλωση. Από το βιβλίο της Αγγελικής Καψάσκη)

Έτσι ξεκινήσαμε το θέμα της ανακύκλωσης με τα παιδιά. Καιρό τώρα ήθελα να κάνω εισαγωγή στο θέμα, για να μπορέσουν να καταλάβουν τα παιδιά γιατί πρέπει να κάνουμε ανακύκλωση. Ξεκίνησα, ρωτώντας τα παιδιά αν ξέρουν τις σημαίνει η λέξη ανακύκλωση. Έλαβα απαντήσεις του τύπου «είναι τα σκουπίδια που μαζεύουμε». Ναι, αλλά ποια σκουπίδια μαζεύουμε στην ανακύκλωση; Εδώ εξήγησα στα παιδιά ότι ανακύκλωση δεν είναι απλά τα σκουπίδια που μαζεύουμε, αλλά τα σκουπίδια, τα οποία μπορούμε να ξαναχρησιμοποιήσουμε για να σώσουμε τον πλανήτη μας και να τον κρατήσουμε καθαρό, τα σκουπίδια τα οποία θεωρούμε άχρηστα, τα οποία όμως μπορούν να είναι πολύ χρήσιμα τελικά.

Το πρώτο πράγμα που ρώτησα τα παιδιά, είναι αν ξέρουν από που βγαίνει το χαρτί… Δεν ήξεραν να μου απαντήσουν. Μου είπαν ότι το χαρτί βγαίνει από το χαρτόνι… Όμως και το χαρτόνι από που βγαίνει; Τότε τους εξήγησα, ότι το χαρτί βγαίνει από τους κορμούς των δέντρων, με ειδικές διεργασίες που γίνονται σε μεγάλα εργοστάσια. Οι ξυλοκόποι κόβουν τα δέντρα, και αυτά με τη σειρά τους πηγαίνουν σε ειδικά μηχανήματα, τα οποία κόβουν τους κορμούς τους, και από τον φλοιό τους φτιάχνεται το χαρτί. Όμως, για να έχουμε εμείς τόσο πολύ χαρτί για να ζωγραφίσουμε και να φτιάχνουμε κατασκευές, πόσα δέντρα πρέπει να κόψουμε; Μου είπαν ότι πρέπει να κόψουμε πολλά πολλά δέντρα. Άμα όμως κόβουμε συνέχεια τα δέντρα, τι θα πάθουν τα δάση και όσοι οργανισμοί ζουν μες τα δάδη; Τι θα πάθει ο πλανήτης μας; Μου απάντησαν ότι αν κόψουμε όλα τα δέντρα, τότε δεν θα έχουμε δάση, δεν θα έχουμε σκιά από τον ήλιο και θα καούμε. Τους πρόσθεσα ότι αν κοπούν όλα τα δέντρα, τότε δεν θα έχουμε ούτε οξυγόνο, τα ζώα δεν θα έχουν σπίτι και ο πλανήτης μας θα αρχίσει να πεθαίνει. Όμως με την ανακύκλωση του χαρτιού, μπορούμε να σώσουμε ένα κομμάτι από τα δάση μας και να κάνουμε ένα μεγάλο καλό στον πλανήτη μας.

Τους εξήγησα, λοιπόν, ότι όλα τα χαρτάκια που μας περισσεύουν, όλα τα χαρτιά, τα οποία εμείς θεωρούμε άχρηστα και τα πετάμε στα σκουπίδια, όλα τα χαρτάκια που πετάμε όταν κάνουμε εξάσκηση με το ψαλίδι, μπορούμε να τα μαζέψουμε σε έναν μεγάλο κάδο ανακύκλωσης και να φτιάξουμε από την αρχή καινούργιο χαρτί χωρίς να κόβουμε άλλα δέντρα. Με μια ειδική διαδικασία πολτοποίησης του χαρτιού, μπορούμε να φτιάξουμε εμείς οι ίδιοι χαρτί… από το άχρηστο που πετάμε! Αφού βάλουμε όλα τα χαρτάκια σε ένα μεγάααααλο μίξερ, όπως αυτό που χρησιμοποιεί η μαμά για να φτιάξει γλυκά, προσθέτουμε λίγο νερό και αφού το κάνουμε ρευστό-πολτό, τότε το αδειάσουμε σε μεγάλες σίτες και το αφήνουμε να στεγνώσει με τον ήλιο. Τότε έχουμε φτιάξει ένα καινούργιο χαρτί από το παλιό.

Στην συνέχεια, ρώτησα τα παιδιά αν γνωρίζουν τι άλλα υλικά μπορούμε να ανακυκλώσουμε. Κάποια παιδιά μου είπαν για το γυαλί, αλλά δεν γνώριζαν κάτι άλλο. Τους είπα τότε ότι όντως και το γυαλί μπορούμε να το ανακυκλώσουμε, μαζεύοντας όλα τα βαζάκια που αδειάζει η μαμά και τα πετάει στα σκουπίδια. Όλο το γυαλί που μπορούμε να μαζέψουμε, μπαίνει σε ένα μεγάλο καζάνι και αυτό το καζάνι μπαίνει σε έναν μεγάλο φούρνο που καίει πολύ και τότε το γυαλί λιώνει και φτιάχνουμε καινούργιο!

Επειδή δεν ήξεραν τι άλλα υλικά ανακυκλώνουμε, έφερα ένα αντικείμενο από πλαστικό, ένα από μέταλλο και φυσικά αντικείμενα από γυαλί και χαρτί. Αφού τα εδωσα για να καταλάβουν με την αφή τι υλικό κρατούν, αλλά δεν μπόρεσαν να καταλάβουν τι υλικό ακριβώς είναι, ένα παιδί πετάχτηκε και μου είπε πως το καπάκι είναι πλαστικό! Αφού το επεξεργάστηκαν τα παιδιά, τα ρώτησα τι άλλα αντικείμενα είναι φτιαγμένα από πλαστικό. Μου είπαν ότι τα αυτοκινητάκια είναι πλαστικά, τα μπουκάλια από το νερό και μερικά καπάκια από διάφορα προϊόντα. Όντως, τους είπα ότι έχουν δίκιο και ότι και το πλαστικό είναι ένα υλικό το οποίο μπορούμε να ανακυκλώσουμε.

Επίσης, τα έβαλα να σκεφτούν το μέταλλο σαν υλικό, περιγράφοντάς τους τα κουτάκια από τα αναψυκτικά και τις κονσέρβες. Ένα παιδί βρήκε κατευθείαν και μου απάντησε ότι οι κονσέρβες είναι μέταλλο. Τους έδωσα μεταλλικές συσκευασίες για να χρησιμοποιήσουν και πάλι την αφή τους για να μπορούν να το αναγνωρίζουν.

Αφού συγκρίναμε όλα τα υλικά που είχαμε βάλει στην μέση του κύκλου, έφερα διάφορα αντικείμενα από τα 4 υλικά για τα οποία αναφερθήκαμε παραπάνω, και τους ζήτησα να μου πουν από τι είναι φτιαγμένα κάθε ένα από αυτά. Έτσι θα είχαμε πετύχει να γνωρίζουμε και να αναγνωρίζουμε με την αφή τα 4 βασικά υλικά που ανακυκλώνονται.

Φτιάξαμε, λοιπόν, έναν κάδο ανακύκλωσης και μια γωνιά στην τάξη, την οποία ονομάσαμε Ανακύκλωση, για να διατηρούμε τον πλανήτη μας καθαρό!!!

Μαζί με τα υλικά που ανακυκλώνονται, μπέρδεψα και υλικά τα οποία δεν ανακυκλώνονται και ζήτησα από τα παιδιά να ξεχωρίσουν όσα πρέπει να μπουν μέσα στον κάδο ανακύκλωσης. Και έτσι, πολύ σωστά, πετάξαμε στον κάδο όλα εκείνα τα αντικείμενα που μπορούν να ανακυκλωθούν.

Τα παιδιά, από την μέρα που μιλήσαμε για την ανακύκλωση, πετούν για αρχή τα υλικά από το κολατσιό τους, τα οποία ανακυκλώνονται, ενώ σε μια εργασία μας, που έπρεπε να κόψουμε χαρτιά, τα αποκόμματα μπήκαν στον κάδο ανακύκλωσης.

Διαβάσαμε ένα βιβλίο με τίτλο «Ο κύριος Μπεν η Μου και τα σκουπίδια», από τις εκδόσεις Πατάκη. Στην ιστορία αυτού του βιβλίου πρωταγωνιστούν ο κύριος Μπεν, η γυναίκα του Μου και κάποιοι περίεργοι γείτονες. Ο κύριος Μπεν είναι ένας περίεργος κύριος, που όμως έχει πολύ ωραίο κήπο και βγάζει πολλά καλούδια. Κουβεντιάζει στον κήπο του με τα πουλιά και ψαχουλεύει τις σακούλες των σκουπιδιών. Οι γείτονες είναι περίεργοι γιατί δεν μπορούν να καταλάβουν τι επαγγέλεται ο κύριος, να δουν εύκολα τον κήπο του, καθώς έχει φυτέψει πολλά δέντρα στον φράχτη. Έτσι αποφασίζουν να κρυφοκοιτάξουν από τον φράχτη. Κάποια στιγμή, οι γείτονες, βλέπουν τον κύριο Μπεν και την Μου να παίρνουν τα σκουπίδια της γειτονιάς, αλλά δεν μπορούν να καταλάβουν τι στο καλό τα κάνουν. Όταν ξανακρυφοκοιτάζουν, βλέπουν τον κύριο Μπεν και την Μου, να ξεχωρίζουν τα σκουπίδια… Τα φρούτα από τις σακούλες τα βάζουν σε ένα μεγάλο κουτί και ρίχνουν μέσα νερό, ένώ ταξινομούν τα γυάλινα μπουκάλια και τις κονσέρβες σε ειδικά κουτιά. Μία από τις γειτόνισσες που κρυφοκοιτάζει, θα βοηθήσει για να διαλευκανθεί η υπόθεση.  Η όλη ιστορία αναφέρεται στην ανακύκλωση και πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα άχρηστα υλικά για να κάνουμε οικονομία στην φύση! Ο κύριος Μπεν, στην ουσία, φτιάχνει φυσικό λίπασμα για τα δέντρα του, γι’ αυτό και βγάζει πολλούς καρπούς στον κήπο του. Είναι μια ιστορία με ωραίες εικόνες και ωραίο μήνυμα!

Ασκησούλα για την ανακύκλωση

10 thoughts on “Ανακύκλωση

  1. Εύγε-εύγε-εύγε!!!Μπράβο αστροπελέκι μου για τις οικολογικές ανησυχίες σου!!!Το πρόγραμμα που προτείνεις είναι εξαιρετικό. Είχα κάνει κι εγώ ένα μεγάλο διαθεματικό για την ανακύκλωση στην περιβαλλοντική Αγωγή.Το πρόγραμμα πήγε καλά, όμως όταν το έκανα δεν υπήρχαν κάδοι ανακύκλωσης στον Πύργο Ηλέιας. Φέτος, έβαλαν.Ότι να ναι (χαχαχα). Μαζεύαμε, που λες τα σκουπίδια και τα βάζαμε σε κανονικούς κάδους, γιατί δεν υπήρχαν κάδοι ανακύκλωσης. Έτσι τα παιδιά ρωτούσαν:Κυρία, ωραία που κάνουμε τόσα πράγματα, αλλά τα σκουπίδια που θα τα πετάξουμε τελικά;;Ήταν λίγο οξύμωρο, το όλο θέμα!!!Εύγε και πάλι!!!Συγχαρητήρια σου στέλνουμε οικογενειακώς γιατί είμαστε και συνδρομητές. wwf!!!Φιλιά Πολλά!!!

  2. Να σαι καλά Βάλια μου!!! Η αλήθεια είναι ότι αυτό το ποστ ήταν έτοιμο σχεδόν από Γενάρη που ανοίξαμε. Ήταν από τα πρώτα θέματα που κάναμε αλλά λόγω Απόκρεων και συναφών, τώρα το έφερα στην επιφάνεια 😛
    Τα παιδιά έχουν κατανοήσει το θέμα και συνεχίζουν ακάθεκτα να βάζουν στον κάδο ανακύκλωσης όλα τα άχρηστα-χρήσιμα!!! Και άμα ξεχνάνε καμιά φορά, με ρωτάνε και τους απαντώ ανάλογα 🙂

    Συνεχίζουμε την ανακύκλωση κανονικά! Όπως έκανα και γω η ίδια στην Αθήνα με την ειδική σακούλα, έτσι και εδώ στον δικό μας κάδο!!!

    Πολλά φιλιά! 🙂

  3. Μπράβο για το θέμα. Και μεις σήμερα επεξεργαστήκαμε το θέμα της ανακύκλωσης. Φτιάξαμε τον μπλε και τον πράσινο κάδο και χωρίζαμε τα σκουπίδια. Αν και μικρά τα παιδιά κάποια ηξεραν για την ανακύκλωση.

  4. chrisa :

    Μπράβο για το θέμα. Και μεις σήμερα επεξεργαστήκαμε το θέμα της ανακύκλωσης. Φτιάξαμε τον μπλε και τον πράσινο κάδο και χωρίζαμε τα σκουπίδια. Αν και μικρά τα παιδιά κάποια ηξεραν για την ανακύκλωση.

    Συγχαρητήρια Χρύσα μου!!! 🙂 Και σε ευχαριστώ πολύ 🙂

  5. Πολύ ενδιαφέρον θέμα.Κια πολύ καλή επεξεργασία!!!Χρόνια πολλά και για τη γιορτή σου και καλό μήνα!!!!Ωραίος ο χαλβάς στη φωτογραφία!!!!!!!!!Πολλές ευχές!

  6. Τίνα :

    Πολύ ενδιαφέρον θέμα.Κια πολύ καλή επεξεργασία!!!Χρόνια πολλά και για τη γιορτή σου και καλό μήνα!!!!Ωραίος ο χαλβάς στη φωτογραφία!!!!!!!!!Πολλές ευχές!

    Σε ευχαριστώ πολύ Τίνα μου!!! Να είσαι καλά!!!! (ο χαλβάς βρε δεν είναι δικός μου 😛 )

  7. Συγχαρητήρια πολύ ωρία προσέγγιση του θέματος τόσο για μικρούς όσο και για μεγάλους!!!!!!!!!!!!

  8. καλησπέρα! συγχαρητήρια αρχικά για την υπέροχη δουλειά πάνω στο θέμα και για το καλοδουλεμένο άρθρο σας! Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα και πολύ ωραίο κείμενο! Βρήκα αυτό το άρθρο πάνω σε μια εργασία που κάνω για τις σπουδές μου και μου τράβηξε το ενδιαφέρον! Είστε νηπιαγωγός σωστά;

  9. Γεια σου Μαρακι!!! Σ ευχαριστω πολυ καλη μου!!!Ναι νηπιαγωγος ειμαι και το συγκεκριμενο ποστ εχει γινει την πρωτη χρονια που δουλεψα σε δημοσιο νηπιαγωγειο.

Σχολιάστε